Dissection - Live Legacy

Band: Dissection
Titel: Live Legacy

Recensent: Erik Bergkvist

DISSECTION är ett band som jag antar inte behöver någon närmare presentation. Själv så har jag fortfarande gruppens två fullängdare, "The Somberlain" (1994) och "Storm Of the Light's Bane" (1995) som mina absoluta favoritskivor. Det senaste som jag hörde av bandet var "The Past Is Alive" som släpptes på Necropolis 1997. Men vad gäller nytt material har det varit tyst från bandet sedan 1995. Som vi alla förmodligen vet så blev bandets frontman, Jon Nödtveidt, arresterad 1998 för ett mord som skedde i Göteborg, och därefter har det varit tyst. När nu "Live Legacy" anländer med totalt sju spår från bandets framträdande på Wacken Open Air 1997. Enligt promoutskicket jag fått ska skivan innehålla totalt 10 spår, men jag har bara sju att lyssna igenom. Vad kan man egentligen säga om en liveutgåva? Det var visserligen ett bra tag sedan jag hörde av bandet, och detta är förmodligen ett mycket bra sätt att visa på att bandet fortfarande existerar. Samtidigt är det också ett bra sätt för fansen som missade att se bandet live och inte har införskaffat någon av bootlegutgåvorna "Frozen In Wacken" och "Night's Blood" (som för övrigt har relativt kass ljukvalitét). Ljudkvalitén på den här upptagningen är riktigt bra, och man hör alla de maffiga riffen, det skickliga trumspelandet och Jons stämma låter riktigt kall och hatisk. Första spåret är den klassiska introduktionen "At the Fathomless Depths" och följs upp av "Retribution " Storm Of the Light's Bane". Därefter drar bandet igenom låtarna "Unhallowed", "Where Dead Angels Lie", "Frozen", "Thorns Of Crimson Death" och avslutar med "The Somberlain".

"Live Legacy" är en ypperlig liveutgåva, men jag vet inte om jag ska jubla över att det äntligen kommit en officiell liveutgåva, eller om jag ska bli kinkig över att Nuclear Blast försöker mjölka ur pengar från gruppens namn. Vad jag däremot vet, är att Jon snart kommer ut, och att det har viskats mycket om ett nytt album. I am awaiting the return"