Enforcer - Death by Fire (8)

Band: Enforcer
Titel: Death by Fire
År: 2013
Betyg: 8/10

ENFORCER-sångaren Olof Wikstrand har i intervju efter intervju förkastat begreppet "New Wave of Heavy Metal" och han har förstås helt rätt. Heavy metal är en tidlös konstform som är oberoende av rådande kulturklimat och det finns inget självändamål i att förändras eller "utvecklas" bara för sakens skull. Att "Death by Fire" väcker liv i referenser som EXCITER, SAVAGE GRACE och tidiga HELLOWEEN må vara. Poängen är att musiken är okonstlad och framförs med passion och integritet. Plus att låtmaterialet äger sönder det mesta som släpps i dagsläget, oavsett genre.

Förra plattan "Diamonds" var något av en besvikelse i min värld. Den skeva speed metal som bjöds på debuten "Into the Night" fick ge utrymme för en mer tandlös mellantempo-hårdrock som bitvis nästan var sövande. Jag vet att många gillade plattan så jag lär få på fingrarna, men mitt omdöme står fast - den var en besvikelse. Tack och lov så är "Death by Fire" en rejäl uppryckning på alla plan! Dubbeltrampet är tillbaka, gitarrharmonierna viner fram likt en aggressiv bisvärm och framförallt så sjunger Wikstrand bättre och mer kraftfullt än tidigare. Oavsett årtal på skivan går det inte att bortse från att låtar som "Death Rides this Night", "Take Me Out of this Nightmare" och "Satan" är fullständigt briljanta metalpärlor som kan stå upp mot det mesta från tidigt 80-tal. Just det faktum att heavy metal är tidlöst gör att alla skivor kan ställas mot varandra utan hänsyn till årtal och i den konkurrensen står "Death by Fire" sig oerhört stark.

Vill du ha kraftfull och bra heavy metal kan du alltså med gott samvete plocka upp denna. Eller "Master of Disguise". Eller "Violence & Force". Eller "Battle Cry". Eller...ja du förstår nog min poäng vid det här laget. En bra skiva är en bra skiva och "Death by Fire" är en jäkligt bra skiva.