Savage Circus - Dreamland Manor (9)
Band: Savage Circus Titel: Dreamland Manor År: 2005 Bolag: Dockyard 1 Betyg: 9/10 Recensent: Erik Arvidsson |
Att inte referera en handfull gånger till BLIND GUARDIAN, när denna konstellations nyligen avhoppade trummis Thomen Stauch nya band SAVAGE CIRCUS är under luppen, skulle kännas lika ihåligt som att skriva en essä om hårdrockens historia utan att nämna LED ZEPPELIN eller BLACK SABBATH. Har du hört minsta lilla ljud från debut-opuset, smakfullt döpt till "Dreamland Manor", förstår du också varför. De flesta känner väl redan till att den aktuelle trumslagaren för cirka ett halvår sedan valde att avsluta sitt medlemskap hos BLIND GUARDIAN eftersom hans dåvarande vapenbröders musikaliska inriktning inte stämde överens med hans egna önskemål om att återigen kunna spela mer "back-to-the-root-metal. När jag nu avnjuter nya skötebarnet kan jag bara konstatera att jag aldrig varit lyckligare över ett avhopp. Metallcombon låter nämligen musikaliskt mer eller mindre identiskt med det BLIND GUARDIAN vi lärde känna under "Tales From the Twilight World" (1990) och "Somewhere Far Beyond" (1992)-eran, även om spår av de två första albumen och 1995-års mästerliga "Imaginations From the Other Side" också finns att skönja. Men det är inte bara låtarkitektur, trumspel, gitarrsound och de genomarbetade solopartierna som är speglingar av BLIND GUARDIAN. I och med rekryteringen av svenske PERSUADER-sångaren Jens Carlsson, har bandet även lyckats med bravaden att hitta en man, vars stämma är otäckt lik den Hansi Kürsch besitter. Cirkusens övriga artister är gitarristen Emil Norberg (PERSUADER) och välkände superproducenten Piet Sielck (IRON SAVIOR), även han på elgura. Sielck trakterar också bas på detta alster eftersom bandet ännu inte funnit någon att utföra detta strängbändarjobb.
Vad döljer sig då för skapelser och upplevelser bakom de storslagna portarna till drömlandets herrgård? Om ni frågar mig så blir svaret femtiosju minuter eufori manifesterat i åtta speed/power metal-spår och en ballad. Mäktiga öppningsspåret "Evil Eyes" visar omgående vart skåpet skall stå med sin typiska speed metal-prägel och aggressiva sång. Refrängen är mer åt det bombastiska hållet och kunde lika gärna varit hämtad från de blinda väktarnas release "Imaginations from the Other Side". "Evil Eyes" är tveklöst en av skivans absolut starkaste kreationer. Hårdheten i riffen, de förföriska slingorna och farten på trumpinnarna bibehålls när "Between the Devil and the Seas" tar över. Återigen presenteras en storslagen refräng som smakfullt återspeglar den känsla låttiteln förmedlar. "Waltz of the Demon" inleder med en känslosamt sjungande " och ibland viskande - Jens, endast ackompanjerad av akustisk gitarr och en i bakgrunden subtilt ljudande elgitarr. Låtens huvudpart går sedan mest på tyngd och atmosfär och de många snygga sångslingorna är minnesvärda. När fjärde spåret "Tomorrowland" sveper ut ur högtalarna är det återigen högt tempo som gäller, men också storslagenhet och episk feeling. Jag konstaterar att detta är ett spår som kommer att växa för varje genomlyssning. Värt att veta är att texten är inspirerad av vår egen sagomoder Astrid Lindgrens tveklöst bästa verk "Bröderna Lejonhjärta" och "Mio min Mio". När vi slutligen lämnar vår saligt insomnade författarinnas förhållandevis snälla sagovärldar, beger vi oss till betydligt mörkare terränger - Stephen Kings. Det är fler med mig som anser att clowner inte är roliga farbröder att skratta åt, utan betydligt mer skrämmande och ondskefulla varelser. Skräckförfattaren anammade denna i boken "Det" och det är från denna bok (eller filmatisering) som lyriken till "It- The Gathering" är hämtad. Fyndigt val av tema förresten med tanke på vad gruppen är döpt till. Ur den musikaliska synvinkeln är det en typisk BLIND GUARDIAN-ljudande skapelse och refrängen påminner inte så lite om "The Last Candle" från "Tales From the Twilight World". Enda ballanden befäst på "Dreamland Manor" är den magiska "Beyond Reality". Tack vare dess kosmiskt storslagna rysarrefräng, kommer tveklöst detta stycke bli SAVAGE CIRCUS allsångsmotsvarighet till "The Bard's Song " In the Forest". Fem minuter och tjugotre sekunder senare ger den ljuva balladbrisen vika för ytterligare en metallstormby i form av det rasande stycket "When Hell Awakes", tätt följt av "The Ghost Story" som har den mest originella prägeln av plattans nio spår. Pluspoäng för den esoteriska och kusliga känslan kompositionen hemsöks av. Som Grand Finale bjuds ett furiöst fartmonster som främst skulle platsa på BLIND GUARDIAN:s två första album "Battalions of Fear" (1988) och "Follow the Blind" (1989). En värdig avslutning på ett storartat album och även om repertoaren inte riktigt har den gedigna själ som de klassiska BLIND GUARDIAN-kompositionerna har, så är det nära nog. Detta är tveklöst ett av årets bästa album!
Följ Metalcentral på Facebook för det senaste inom metal i form av recensioner, nyheter, bilder, videos och exklusiva tävlingar, direkt i din news feed.