Grand Supreme Blood Court - Bow Down Before the Blood Court (5)

Band: Grand Supreme Blood Court
Titel: Bow Down Before the Blood Court
Bolag: Century Media

GRAND SUPREME BLOOD COURT (nätt namn!) påpekar tydligt i sin pressbiografi att de trots den stora ASPHYX närvaron i line-upen minsann är ett helt nytt och egensinnigt band. Att bandets huvudsakliga låtskrivare heter Eric Daniels (spelade i ASPHYX åren 1989-2000, med en kort paus 1996) och Alwin Zuur ("ny" basist i just det bandet) sätter dock ändå tydliga spår. Den stora skillnaden är att G.S.B.C. om möjligt är ännu sluskigare än sin storebror. Tidiga dödsthrashare som SLAUGHTER, DEATH och MASTER tror jag har betytt mycket för soundet på "Bow Down Before the Blood Court". Det låter grymt bra och det riffas köttigt och gött rakt igenom! Problemet som jag ser det är att G.S.B.C. inte alls är i närheten av ASPHYX när det kommer till själv låtmaterialet. Jämför detta med de sistnämndas "Deathhammer" och det blir brutalt tydligt. Att growlkungen Martin van Drunen håller i micken är förstås alltid ett plus men inget som per automatik gör låtarna bättre! Även den brutalaste musik behöver någonting extra som fångar in lyssnaren och som sätter sig i minnesbanken.

Man får inte glömma bort att band som SLAUGHTER och framförallt kanske DEATH skrev sjukt bra och catchiga låtar på sin tid och när man plockar bort de vinnande låtarna så finns egentligen inte speciellt mycket kvar bakom fasaden. Detta är säkerligen ett snuskigt coolt band att se live när hårmanarna flyger och allt som betyder något är öset i sig. Men njä, "Bow Down..." är inte alls vad jag hade hoppats på. Betyget hamnar ändå på en snäll femma (godkänt) tack vare de grymma riffen och Martin van Drunens, som väntat, suveräna insats.