Steve Harris - British Lion (6)

Band: Steve Harris
Titel: British Lion
Bolag: EMI

I mer än 30 år har Steve Harris styrt skutan IRON MAIDEN med järnhand. Kvalitetskontrollen har väl inte alltid varit hundraprocentig men det finns fortfarande ingen MAIDEN låt som jag direkt ogillar ("Como Estais Amigos" är dock jävligt nära dynggränsen). Är Steve Harris inblandad så brukar resultatet bli stabilt helt enkelt.

"British Lion" är monsterbasistens första försök att expandera sitt sound utanför huvudbandets ramar och det bjuds på såväl himmel som helvete. Att Harris ligger bakom låtmaterialet är tydligt och bäst blir det när soundet lutar åt det proggiga, lätt RUSH-doftande, hållet. "Lost Worlds" och "Judas" är exempelvis två riktiga pärlor där Harris låter fingrarna vandra flinkt över strängarna. Klassiskt hårdrockiga "A World Without Heaven" är också riktigt bra i sin DIO-aktiga skrud. Tyvärr faller helhetsintrycket kraftigt på grund av vokalisten Richard Taylor. Inte för att han är någon helrutten sångare. Det låter dock alldeles för klent i relation till musiken. Den mesiga rösten för snarast tankarna till band som MUSE och COLDPLAY och det är ju bara läskigt i sammanhanget. Mest MAIDEN-likt blir det i alla fall i "Us Against the World" som låter som om den vore direkt hämtad från perioden kring "Somewhere in Time" och "Seventh Son...". Annars försöker Harris att hålla sig ifrån de värsta MAIDENismerna och det är ju fullt förståeligt. I sina sämsta stunder hamnar bandet tyvärr i någon slags grunge-gubbrock och där och då hamnar Harris för första gången under godkäntgränsen. Tack och lov är dessa ögonblick relativt sällsynta även här.

Taylors röst skalar bort en poäng men visst är "British Lion" fortfarande köpvärd för den som suktar efter Steve Harris magnifika basspel och låtskriveri. Den är faktiskt betydligt bättre än jag hade trott och hoppats på. Det är dock inte utan att man undrar hur bra det kunde ha låtit med en viss Bruce hållandes i micken.