Magnum – On the 13th Day (7)

Band: Magnum
Titel: On the 13th Day
Bolag: SPV

Recensent: Neven Trosic

På det sextonde studioalbumet är det åter glasklart: Birminghams stoltheter inom den melodiska hårdrocken  kvarstår som något av ett unikum på sitt högsäte inom nämnda genre. Många är de band som, inte utan förtjänst, har hämtat inspiration från MAGNUM, men det finns fortfarande ingen akt där ute som låter exakt som MAGNUM. Svaret på detta är givetvis Tony Clarkin. Gitarristen, låtskrivaren tillika högsta hönset i bandet innehar kort sagt en melodiådra som täcker det storslagna, det vemodiga, det gladlynta och det poppiga på ett så imponerande vis att det för gemene man kan framstå lika enkelt som att ta på sig ett par byxor. 40 år in i karriären är "On the 13th Day" absolut inget undantag, utan att för den skull skriva in sig bland diskografins främsta stordåd.

Jämfört med fjolårets direkta föregångare "The Visitation" är detta en något mer tillbakalutad skapelse, även om den nyfunna tyngden ingalunda är helt bortblåst, vilket hyfsat mörka "Dance of the Black Tattoo" och titellåten så tydligt visar. Särskilt den sistnämnda vore ett välkommet tillskott i setlistan för den kommande turnén. I rollen som singelsläpp gör "So Let It Rain" mycket bra ifrån sig och kan liknas vid såväl klassikern "Start Talking Love" (1988) som sentida "Wild Angels" (2011). På tal om färskare nummer från bandets låtkista får "When We Were Younger" (2007) en likaledes utmärkt uppföljare i inledande "All the Dreamers", som lutar åt det mer episka hållet och låter Bob Catleys stämband briljera i sina allra mest känslosamma lägen. 65-åringen imponerar fortsättningsvis som brukligt i refrängstarka "Blood Red Laughter" och "See How They Fall"; två andra titlar jag mer än gärna skulle höra live framöver.

Som helhet är "On the 13th Day" stark, men något ojämn. De flesta riktiga godbitarna återfinns på skivans första halva och även om Tony Clarkin ej heller på den andra är i närheten av att skriva sin första rent dåliga låt, så går hans skaparanda lite halvt på tomgång i lättviktiga "Broken Promises" och den avslutande balladen "From Within". Med denna punkt avklarad återstår enbart konstaterandet att MAGNUMS cykel av kvalitativa och mycket köpvärda släpp kvarstår som obruten.