Electric Boys - Firar "Groovus Maximus"-skivans 25-årsjubileum



Under 2017 gör ELECTRIC BOYS två jubileumsspelningar för att fira att det var 25 år sedan skivan ”Groovus Maximus” släpptes. Den första spelningen gick av stapeln på Sweden Rock Festival i somras och den andra gör man i bandets hemstad Stockholm på Cirkus den 22:a oktober. Sångaren Conny Bloom berättar mer i detalj för Metalcentrals Henrik Halvardsson om arbetet kring plattan, springande elefanter och Abbey Road-studion.

 
ELECTRIC BOYS debutplatta ”Funk-o-Metal Carpet Ride” släpptes 1989 och gav bandet ett kommersiellt genombrott i Sverige.
-Vi trodde inte att vår musik skulle funka i Sverige, berättar frontmannen Conny Bloom. På den tiden sjöng alla på svenska och allt skulle vara så poppigt.  Till vår förvåning så fick vi väldigt bra recensioner och högsta betyg från alla håll.  Det vi gjorde låg uppenbarligen rätt i tiden och folk hade väl fått nog av den svenska poppen.
 
Tack vare singeln ”All Lips n´ Hips” och den tillhörande videon, som gick varm på MTV, uppmärksammades man även i Storbritannien och USA. Bland annat gick låten in på US Hot 100-listan.
-Låten skickades ut i Amerika och fick ett stort fäste direkt. Responsen därifrån var ”vad är det här? Det är en hit”. Det var den låten som gjorde att det tog fart därborta.
 
För att ge ELECTRIC BOYS de bästa möjligheterna att nå global kommersiell framgång, beslutade sig skivbolaget för att mixa om skivan, som enligt Conny själv ”saknade botten”. Dessutom spelades fem helt nya låtar in tillsammans med demonproducenten Bob Rock. Bandet stod på randen till det stora globala kommersiella genombrottet, men det skulle dröja hela tre år från det att debutskivan släpptes tills uppföljaren ”Groovus Maximus” fanns ute i handeln. Att det ur ett kommersiellt perspektiv var väldigt olyckligt håller Conny med om. Samtidigt var förklaringen ganska enkel och odramatisk.
-Det tog tid att få fram material som vi var nöjda med. Jag var ju den enda som skrev låtar och våra egna krav var höga. Vi ville göra en platta som var minst lika bra som den första. Den hade ju fått växa fram under många år och sen ska man få ihop något minst lika bra på väldigt kort tid. Inga av låtarna på ”Groovus Maximus” var sådana som blev över från första skivan, utan jag fick börja skriva från noll igen. Jag arbetade fram låtarna på det sätt som jag alltid gjort: jag gjorde demos hemma, tog med dem och presenterade låtarna för de andra och sen testade vi dem i replokalen. När vi väl kom till Abbey Road så hade vi praktiskt taget allt klart. Det var egentligen bara att soundchecka och sätta igång.
 
Klassiska Abbey Road Studios är ett namn som förpliktigar och har en central plats i musikhistorien. Varför just där?
-Vi funderade på var vi skulle spela in och det förslaget kom upp. Vi tänkte att det måste vara för dyrt och det går inte, men det var det inte, visade det sig. Vi var inte speciellt nervösa eller överväldigade över att vara just där. Vår ambition var att göra en så bra platta som möjligt. Med den andra skivan gjorde vi även några medvetna förändringar: vi ville låta mer som vi gjorde live: som ett rockband. Lite mer riffbaserat, och lite mindre funkiga.
 
Några andra speciella minnen från tiden där?
-Väl där fick vi en rundtur ganska omgående: ”Här är pianot som John Lennon använde på den och den låten”, men sen var det bara att köra. Vi bodde faktiskt i studion också.  De hade en liten lägenhet tvärs över gården från studion sett. Det fanns en bar, och man satt och åt frukost och det var skittrevligt. Jag minns att Paul Daltrey också var där samtidigt och sjöng sönder en mick när han gjorde några sångpålägg. Givetvis tog vi även den klassiska bilden på övergångsstället, men jag vet inte var den är någonstans. Vi har inte använt den vad jag minns (skratt!). Vi gillade stället så mycket att vi återvände för att spela in ”Freewheelin´”-skivan två år senare.
 
Själva inspelningen gick smärtfritt och skivbolaget la sig inte heller i den musikaliska riktningen, enligt Conny. Inte ens de stora skivbolagscheferna i USA, trots att man hade ett band som kanske stod på gränsen till ett större kommersiellt genombrott ”over there”.
-Vi hade några ”stänkare” på plattan som de från USA var nöjda med. Samtidigt var vi enormt envisa och kaxiga.  Så fort det blev något snack och vi kände att vi inte höll med så var det nej. De tyckte nog vi var ganska dryga. Det var så viktigt för oss att vi skulle stå för den musiken vi gjorde. Vi började inte spela för att bli kända, utan för kärleken till musiken. Så är det än i dag.
 


Det kända albumomslaget, med en liten flicka som står ensam i ett ökenlandskap omgiven av jättegräshoppor, designades av Hugh Symes, en kanadensisk konstnär som bland annat gjort omslag till IRON MAIDEN, MEGADETH och RUSH. Enligt Conny var Symes väldigt flummig och speciell. 
-Vi ville ha någonting annorlunda och inte en bild på bandet som var det vanliga på den tiden. Vi hade ingen egentlig idé själva, men sa till honom: ”Tänk utifrån titeln: vad är ’Groovus Maximus’?” Då kom han tillbaka med sitt första förslag som var på en unge som åkte trehjuling rakt mot en hord av elefanter som kom springande! (skratt!). Till slut kom han på idén med gräshopporna och vi sa ”ja, det kan vi ta”. Jag vet inte om omslaget som vi valde hade något med titeln att göra egentligen (skratt!).
 
Albumet släpptes 1992 och singeln "Mary in the Mystery World" spelades flitigt på radio i Sverige och letade sig upp på listorna. Ytterligare en video spelades in till balladen ”Dying to be Loved” och låtar som titelspåret samt ”Knee Deep in You” har tillhört grundstommen i ELECTRIC BOYS setlista allt sedan dess. Samtidigt blåste det andra musikaliska vindar i världen: grungen tog över topplistorna samt radio och tv-vågorna, men Conny Bloom menar att ELECTRIC BOYS inte påverkades nämnvärt av detta.
-Vi tänkte inte så mycket på grungen. Vi levde i vår ”bubbla”. Vi kände att vi hade vårt sound och att vi stod utanför den där LA-grejen med alla ”hårband”. På det viset kunde vi blicka in på den delen av branschen utifrån och ta det vi tyckte om och undvika det vi inte gillade. Vi spelade i USA en del under den tiden och det hände en massa grejer för bandet. När vi kom tillbaka från Staterna och spelade på Ritz i Stockholm i juni 1992 höll taket på att lyfta. Då förstod vi hur det kändes att som svenskar lyckas utomlands och sen komma hem och bli hyllade. Tidningarna skrev en massa och vi var stora på hemmaplan, så jag fick aldrig känslan av att det stannat av, tvärtom. Det tuffade på. Det var först när vi släppte ”Freewheelin” som det började stanna av, men det var mest på grund av saker som hände inom bandet.
 
Nu, 2017, vill Conny tillsammans med originalmedlemmarna Andy Christell (bas), Franco Santunione (gitarr), Niklas Sigevall (trummor) samt senaste tillskottet Jolle Atlagic (trummor) fira denna milstolpe i bandets historia genom att spela hela ”Groovus Maximus”-skivan. Inte bara en gång, utan två. Det första tillfället var på Sweden Rock i juni och den 22:a oktober står man på anrika Cirkus i Stockholm tillsammans med ECLIPSE och GRAND THEFT CULTURE som speciellt inbjudna förband. Då bjuds fansen på den sista chansen för den här gången att höra de mest kända spåren från albumet, men även ett flertal låtar som aldrig spelats live tidigare.
-Det finns många bra låtar på skivan. Vi spelar bra och sången är bra tycker jag. Precis som när vi körde hela ”Funk-o-Metal Carpet Ride” för några år sedan så var det kul att få repa in flera låtar som vi aldrig kör live normalt. På Sweden Rock-giget fick exempelvis ”Bed of Roses” bra respons, så nu kanske vi slänger in den och andra på vår vanliga setlista framöver. Då körde vi alla låtar förutom ”March of the Spirits”, men den kör vi på Cirkus. Jag tror dock inte att vi kommer att köra skivan från början till slut i ”rätt” ordning. Det blir inte bra, och det viktigaste är att det blir ett bra set. Vi avslutar givetvis spelningen med några av våra andra hits.
 
Samtidigt jobbas det för fullt med material till en ny platta. Två låtar är redan inspelade tillsammans med producenten Chris Laney och mer är på gång.  Ambitionen är att framledes lansera en Pledge Music-kampanj för att kunna färdigställa albumet för en release någon gång under 2018. Innan dess kommer första singeln ”Dishes” att släppas i samband med att SVT visar programmet ”Moraeus med mera” där ELECTRIC BOYS medverkar den 25:e november. 

Text & foto: Henrik Halvardsson
 
 

Följ Metalcentral på Facebook för det senaste inom metal i form av recensioner, nyheter, bilder, videos och exklusiva tävlingar, direkt i din news feed.