DECAPITATED och kontexten
Polsk überdöds recenseras i dagens blaska, text här. Sällan blir det så tydligt hur kontext påverkar uppfattningen om musik.
Någon som inte känner till bandet skulle förmodligen bara höra en ovanligt skicklig kombination av MESHUGGAH, SEPULTURA '89-93 och death metal, med några oväntat stillsamma passager och låttitlar som säger att DECAPITATED handlar om musik för musikens egen skull.
Men att lyssna på dödsmetall och inte ha koll på DECAPITATEDs förflutna är som att läsa Svensk Damtidning och inte veta att Albert II av Monaco är gift med simmerskan Charlene Wittstock sedan två veckor tillbaka (självklart kommer de att skiljas innan året är slut).
Därför lyssnar jag på "Carnival is Forever" och tänker att gitarristen Vogg tänker på döden så fort det manisk-mekaniska riffande tystnar och ersätts av rena, darrande gitarrtoner som verkar ha spelats in under vatten.
Kontexten skapar ett extra lager av mening i tonerna, oavsett vad Vogg vill säga med dem. Men så är det med alla skivor man lyssnar på; ingen musik kan stå utanför ett sammanhang som påverkar lyssnaren åt ena eller andra hållet. Men så tydligt som här är det sällan.
PS. Tjo! Nu har jag också listat ut hur man länkar till spellistor i Spotify. Noakssons blueslista är tuff skit.
Följ Metalcentral på Facebook för det senaste inom metal i form av recensioner, nyheter, bilder, videos och exklusiva tävlingar, direkt i din news feed.