Denied - Chapter III (5)

Band: Denied
Titel: Chapter III
Antal låtar: 3
År: 2009

Stockholmslokaliserade DENIED har existerat ute i metal-kulisserna sedan 2003 och har sedan tidigare två demo-fullängdsplattor på sin meritlista. 2009 bytte konstellationen vokalist till den inte helt okände JADED HEART-frontmannen Johan Fahlberg. En herre som helt klart har potential att lyfta bandet till nya höjder. Troligtvis är en stor anledning till ”Chapter III” tillkomst just att introducera honom, för repertoaren i sig består av nyinspelningar av tre tidigare spår.

Om du, precis som jag, aldrig hört gruppen tidigare så talar vi om relativt mörk och modernt ljudande heavy metal där i huvudsak riffen och drivet bär låtarna. Mina tankar går stundtals till en mindre tekniskt och rakare NEVERMORE utspätt med ett uns ANNIHILATOR. Detta låter såklart som en riktigt smakfull cocktail men serveras tyvärr något för blaskig och ljummen. Jag saknar finess och det där riktigt utstickande som definierar riktigt minnesvärda och bra låtar. Kompositionerna fallet tillbaka på ett ganska standardiserat ramverk som inte greppar kulorna så handfast som sig bör. Därmed inte sagt att innehållet på ”Chapter III” skall försummas. Absolut inte. Det finns mycket potential i materialet också. Energin i ”Seven Times Your Sin”, groovet i ”The Black Room” och de blytunga riffen i ”Lesser Son”  vittnar alla om ett band vars fulla kraft och potential kommer att lössläppas framöver. Kvintetten skriver just nu på nya låtar och jag hyser stort hopp till vad det hufvudstadsbördiga gänget kommer erbjuda framöver.