Bleeding Utopia - Promo 2010 (8)

Band: Bleeding Utopia
Titel: Promo 2010
Antal låtar: 4
Betyg: 8/10

I dagens hårdrocksväng känns det allt oftare som att rådande trender sätter
Ofantligt djupa spår hos nya band. Siktet är inställt på Bandit Rock och hits måste vaskas fram till varje pris. I nuläget ska man således antingen spela amerikaniserad tråkrock ala TAKIDA eller någon udda avart på melodisk dödsmetall med Max Martin-refränger. Svenska BLEEDING UTOPIA gör därmed allt fel på sin "Promo 2010". Tack och lov! Här handlar det nämligen om något så otrendigt som melodisk dödsmetall UTAN rensjungna poprefränger. Istället är siktet inställt på domäner där band som UNANIMATED, DISSECTION och NIGHT IN GALES rörde sig under 90-talets senare hälft. Jag känner mig som tonåring igen och ruskar mitt rakade huvud å det kraftigaste! Spridda skurar av blastbeats och vinande DISSECTION-gitarrer vinner alltid över dansant radiopop.

Att killarna är erfarna musiker med mängder av tidigare projekt på sina respektive resuméer är föga förvånande. Det musikaliska framförandet är klockrent och speciellt sången, levererad av Henrik Wenngren (tidigare i bland annat SKYFIRE), är stundom fantastisk. Lite Tompa Lindberg-känsla där! BLEEDING UTOPIA överraskar med fyra riktigt starka kompositioner som skulle lyft bandet till genrens toppskikt för 15 år sedan, men som får betydligt svårare att hitta sin publik när vi nu skriver 2010. Jag hoppas dock självklart att bandet finner sina lyssnare. De har definitivt vad som krävs för att lyckas. Jag ser med spänning fram emot en eventuell/trolig fullängdare inom kort!