Torture Division - With Endless Wrath/We Bring Upon Thee (9)

Band: Torture Division
Titel: With Endless Wrath/We Bring Upon Thee
Antal låtar: 3 + 3 = 6
År: 2008

TORTURE DIVISION - ännu ett oheligt projekt av Kenta "Lord K" Philipson (THE PROJECT HATE). Vid sin sida har han även denna gång hinkhataren Tobben Gustafsson (VOMITORY), som även fick kriga bakom burkarna senast K-man ville mangla döds i GOD AMONG INSECTS. Döds är precis det och endast det ni kan förvänta er även den här gången - och tacka fan för det. För med Jörgen Sandström (THE PROJECT HATE/VICIOUS ART/ex-GRAVE/ex-ENTOMBED) bakom SM57:an kan det väl inte bli annat än mästerligt? Det där var en retorisk fråga som jag nu direkt besvarar med ett tydligt 'nej'.
Jag har här valt att snacka om bandets första två demos, "With Endless Wrath" och "We Bring Upon Thee". Dessa är två i en serie av tre om jag förstått det hela rätt och den tredje är för närvarande i produktionsfas.

Den första demon, "With Endless Wrath", öppnar starkt med en VADER-stöld (och den som inte hör det vid första lyssningen tvingas se alla säsonger av "Kvinnofängelset", som ett maraton) vilket är så uppenbart att man flinar korkat. Givetvis är detta något som görs med glimten i ögat - något som genomsyrar TORTURE DIVISION i mina fördärvade hårdrocksöron. Men musiken är fruktansvärt övertygande och alla gubbar (som tillsammans överstiger THE PINKS snittålder på debutskivan, trots att THE PINKS var dubbelt så många medlemmar som TORTURE DIVISION) är mer än väl medvetna om deras talang. Och då jag är en av många som anser att Jörgen besitter en av de mäktigaste dödsvrålen någonsin, finns det inget att irritera sig på i och med "The Endless Wrath". Vänta lite nu... Ljudet? Inte för att ljudet är det sämsta jag hört - jag föredrar trots allt den här ljudbilden framför den 365 miljoner kr dyrare "Death Magnetic"-produktionen, men jag svär på att Tobben har bytt ut några pukor mot bananlådor för att skoja till det lite. Fast på ett sätt ligger det lite charm i det. Det låter trots allt som ett trumset och inte en popcornmaskin ala Hellhammer. Den undermåliga ljudbilden går emellertid inte ut över låtarna och de klockrena riffen formligen haglar över denna tre låtar långa skapelse. "We are Torture Division" är förmodligen den fränaste av dessa trenne.

Förhållandevis kort efter att "With Endless Wrath" fanns för gratis nedladdning kunde även "We Bring Upon Thee" tankas hem, till piratpartiets stora glädje. Samvetsrent gratismangel for the win!
Bananlådorna är utbytta och TORTURE DIVISION låter top-notch. Låtarna skiljer sig knappast i sound efter en så kort tidsintervall, till vår stora glädje. Rensig death metal med pheta riff och en hälsosam dos grind - ett recept endast dårar mixtrar för mycket med. Titelspåret är klart fetast av de feta i sammanhanget. Bryggriffet skojar inte och när Jörgen gastar att de minsann är här för slakt och död, så tror man honom. Även denna skapelse består av tre kådisbellor där alla tre låtar har mördande partier där death metal-freaks utan snack får sin fix.

Nu till någon sorts slutplädering:

Personligen föredrar jag TORTURE DIVISION framför GOD AMONG INSECTS any day. Det förvånar mig hur annorlunda dessa två projekt låter, då de gemensamma nämnarna äro många. Jag var inte direkt imponerad av Caligulas (DARK FUNERAL) pipa i dödssammanhang och det bidrog kanske något till min uppfattning om det bandet (som förvisso fick ur sig en gedigen skapelse i och med "Zombienomicon"). TORTURE DIVISION är därmed inte bara ett nytt projekt som fortsätter där GAI slutade, utan en helt fristående konstellation. En konstellation som kanske minner mer än nödvändigt om Tobbens skötebarn, VOMITORY. Nu ser vi fram emot nästa och den sista håvan i trilogin.