Invasion - Invasion (7)

Band: Invasion
Titel: Invasion
Antal låtar: 3

INVASION är en Karlstadstrio som lirar thrash i den tyska skolan. Det är tydliga influenser från band som DESTRUCTION, SODOM och TANKARD med det mesta som det innebär musikaliskt sett. Det är rått och skitigt samt nog tajt för att överglänsa inspirationskällornas egna gamla demos (vilket i och för sig inte säger så mycket). Temat bakom INVASION är tydligt då två av tre spår har ordet "bomb" i sina titlar. Men krig är ett av få teman som ännu inte vattnats ut totalt (det är diskutabelt, jag vet) och tillsammans med musiken känns det såpass övertygande att man nästan längtar efter att flyglarmen ska skråla i kör över hemorten. De största behållningarna i INVASIONs förstlingsverk är det medryckande låtmaterialet och den förstklassiga sången, signerad Andreas "Noregsgard" Tömte. Det betyder emellertid inte att Kalle Sundin och Metal (THE GENERALS) gör bort sig bakom sina verktyg, då de thrashar på i ett övertygande tyskt manér. Det är back to basics med en förbannad kraft och glöd som driver det här bandet. Faktum är att det inte är ofta man hör nya band i den här subgenren som låter så här fräscht. Vanligtvis har attityden tagit över låtsnickrandet men så är satanskelov inte fallet med det här gänget.

Anledningen till att det inte blev ett högre betyg den här gången är den korta speltiden. Det hade varit trevligt med några fler låtar där man kunde visat prov på mer variation då låtarna här är något likartade. Jag är ändå fast övertygad om att det inte är en utmaning för INVASION.