Condemnatory - S.a.l.i.g.i.a (8)

Band: Condemnatory
Titel: S.a.l.i.g.i.a
Antal låtar: 7

På bookleten som medföljer den här demon finns ett statement där man menar att det är standard med fyra spår på en demo och att CONDEMNATORY valde att inte följa denna regel. I stället valde man att som ett koncept spela in 7 spår till "S.a.l.i.g.i.a" där de som icke finner detta önskvärt uppmuntras att trycka på stopp-knappen efter låt nummer fyra. Bah! Här ska inte tryckas på någon stopp-knapp! Inte fan går man på muséum för att kolla på halva tavlor? Nä, en korrekt bedömning kräver en recensents uppmärksamhet från första till sista spåret. I det här fallet är det dock inget som resulterar i lidande då "S.a.l.i.g.i.a" är en riktigt fräck demo.

Det här är svensk. melodisk dödsmetall som lutar mer åt det stockholmska arvet snarare än "feskekôrkans" ursprungstrakter. Det är tungt, det är hårt och det är fett. Genomgående väljer CONDEMNATORY att harva i ett långsammare och tyngre tempo snarare än att låta blixthastighet vara essensen i musiken. Det tycker jag är bra, för det råder nämligen ingen brist på band som tycker att snabb två-takt är det finaste som finns, på både gott och ont förstås. Det arbetas mycket med melodier åt DISMEMBER-hållet utan att jag därför på något sätt skulle vilja påstå att musiken överlag går hand i hand med Stockholmsplutonens patenterade sound. Demon är producerad av Dino Medanhodzic (SOULBREACH) i Arbogas Studio Elastic som har gjort ett alldeles ypperligt arbete. Det finns nämligen ingenting på den här inspelningen som indikerar på att det här är en demoinspelning. Det är fett och brutalt precis som det ska vara.

Höjdpunkterna finner jag i spår 2, "Perdition of Need" (jag talar om de snygga harmonierna och låtkänslan) och efterföljande "Desire pt. I" som varvar snortajt tyngd med snabbare partier som ökar intensiteten i musiken, precis när den behövs. "Desire pt. II" är en fräck och annorlunda, ren gitarrpryl som ger en liten paus inför käftsmällen "Vomitorium" som brakar loss som en ångvält. Resten av låtmaterialet varvas från godtagbart måndagsrens till mer intressanta och dunderarga metalkavalkader som faller mig väl i smaken. Det enda som fattas CONDEMNATORY och tyvärr drar ned det slutliga intrycket från min sida är mer genomarbetade sångarrangemang. Markus Björcks väl dugliga pipa som leverar gormande i de mer ljusa registren, skulle må bra av lite mer variation och frasering. Om det är nästa steg i bandets utveckling kommer min lugg att ruskas ytterligare.