Traffic Jam - Traffic Jam (7)

Band: Traffic Jam
Titel: Traffic Jam
Antal låtar: 4

TRAFFIC JAM är ett gäng på fyra Malmöpågar som lirar progressiv hårdrock. Man har nu släppt en demo med fyra spår. Influenserna kan spåras till DREAM THEATER och kanske även Malmökollegorna ACT. Bandet består av Fredrik Persson, sång, Anders Rosell, trummor och keyboards, Henrik Hansson, bas och Jens Holmgren, gitarr.

Trots att skivan bara innehåller fyra spår så rymmer den 32 minuter varierad musik. Det är väl helt i progressiv anda. Produktionen är bra och grabbarna kan definitivt hantera sina instrument. På första spåret  "Alternate Ending" så imponerar inte sången direkt, den ger ett lite vekt och vilset intryck. Men den blir som tur är lite bättre vartefter. Andra låten "Shapeshifter" bjuder på ett stort pianointro. Snyggt! Dessutom ett lite udda sound på sången i bryggan, strax innan refrängen som faktiskt är en refräng! Det är annars en bristvara inom den progressiva genren enligt mig. I "Broken Soul" skymtar en Hammond fram och bara det är anledning till gåshud. Sista låten "Living Invisible" har ett skönt gitarrsolo som främsta förtjänst. Jag tenderar att tappa fokus ibland när jag lyssnar på låtar i 7-8 minuter. Det sker väl i ärlighetens namn här också emellanåt, men det är oftast lagom varierat.

Slutligen kan nämnas att presentationen är väldigt professionell och innehåller en fyllig 8-sidors booklet, komplett med texter och kontaktinfo. Kan vara skillnaden mellan ett påskrivet och uteblivet kontrakt faktiskt. Här visar man att man menar allvar. Den här demon kan mycket väl vara embryot till en fullängdare. Jakten på ett kontrakt kan börja. Man är i alla fall sugna på att komma ut och gigga. Om jag inte helt glömt bort min skolengelska så står bandnamnet för trafikstockning, men någon risk för att man ska köra fast på musikens motorväg finns nog inte.