Stoneload - Pre (8)

Band: Stoneload
Titel: Pre
Antal låtar: 3
Betyg: 8/10

Att de flesta band som idag kallar sig thrash metal plockar sina influenser från den brutalare änden av metalspektrat är knappast någon nyhet. Det är betydligt fler band som anger SLAYER, KREATOR och DARK ANGEL som sina huvudsakliga influenser än vad som kallar TESTAMENT och ANTHRAX sina ledstjärnor. Vad detta beror på har jag ingen aning om. Kanske hänger det helt enkelt ihop med att många av dagens unga thrashare kommer från döds- och black metal-scenerna? Hur än det må vara med detta så är Umeå-bandet STONELOAD något av en anomali. Här har vi nämligen något så ovanligt som ett band som begagnar sig uteslutande av ren sång och som, hör och häpna, inte slänger in blastbeats från höger och vänster för att hotta upp anrättningen. Ganska uppfriskande faktiskt. Missförstå mig rätt nu. STONELOAD är knappast ett mesband. De tre låtar som bjuds på denna demo är samtliga thrash i ordets rätta bemärkelse. Det är tungt och stenhårt rakt igenom. Istället för att doppa tårna i dödsmetallen har kvartetten plockat fram sina slitna vinylkopior av "Persistence of Time", "Cowboys from Hell" och "The Legacy" för att krydda sin anrättning. Bandet låter ändå aldrig som en förlegad karbonkopia. Tvärtom så låter det jävligt modernt överlag. Personligen älskar jag band som låter som om de vore hämtade direkt från 1984; jag är dock intelligent nog för att fatta att den typen av band aldrig kan tilltala den stora massan. STONELOAD tror jag dock äger alla möjligheter att nå ut till hårdrocksfans i allmänhet. I avslutande "Never Again" låter bandet till exempel som den perfekta hybriden mellan TESTAMENT och SLIPKNOT (fast bättre). Det finns något för alla här helt enkelt, ung som gammal.

I väntan på att bandet släpper sitt utlovade debutalbum senare i år kan du hoppa in på t.ex. Reverbnation.com/stoneload och lyssna på tre grymma spår. Bandet håller tydligen också på att spela in en video till bästa spåret "Fallen One" som kommer att släppas nu under våren. Det verkar gå bra för STONELOAD just nu och det är mycket välförtjänt! Debuten är en av årets mest emotsedda plattor för min del!