Eyecult - Eyecult (8)

Band: Eyecult
Titel: S/T
Antal låtar: 8
Recensent: Anders Jacobsson

EYECULT från Västerås vet hur man harvar fram mörker ur instrumenten. Det kan verkligen ingen ta ifrån dem. På denna åtta-låtars demo-CD handlar det om möööörk och lätt symfonisk death/black metal med tuggande (men ganska atmosfäriska) riff, kristalliskt ljudande synthpartier och en riktigt bra sångare med en röst grym som få.
Ljudbilden är fantastisk, dock inte ren, men vad gör det? Mer själ och uppriktighet känns i musik om det inte är kliniskt producerat. Men självklart måste man tänka på att EYECULT fortfarande är ett demoband och allt är inte så tajt, men jag brukar alltid påpeka att det är känslan i låtmaterialet och framförandet som räknas i ett band, inte hur teknisk musiker man är. Så länge man vet vad man håller på med och brinner för det man gör, så brukar det höras" och så är det verkligen med EYECULT. På låtar som öppningsspåret "The Mirror" och "An Inner Landscape" så finns det verkligen själ. Bandet vinner mycket på sin flört med det symfoniska också. Det höjer känslan de vill förmedla ytterligare ett steg mot det mörka.

EYECULT består huvudsakligen av Patrik Carlsson, men trummorna hanteras av en tuffing vid namn Andreas Åkerlund. Det verkar även som Patrik med anhang tidigare fått skit för sitt engagemang i musiken. I konvolutet finns nämligen en riktigt sur kommentar. Låt mig citera: A big FUCK YOU to all you ignorant people who spit on our music without trying to understand it!
Med den här demoplattan så tycker jag verkligen att EYECULT visar vad de går för. Och med tanke på all känsla som lagts ner på det här projektet, så vill jag påstå att bandet redan vunnit kampen mot mupparna som försöker sätta käppar i kugghjulen i EYECULTs mörka maskineri.