Chastain - In an Outrage

Band: Chastain
Titel: In an Outrage
Bolag: Massacre

Alla minns vi väl vilket storartat uppsving det innebar för förutvarande kultsmåttingarna Warlord och Stormwitch att få varsin låt införlivad i HammerFalls repertoar. Förhoppningsvis kommer något snarlikt att inträffa för legendariska Chastain, efter göteborgarnas förtjänstfulla tolkning av "Angel of Mercy" (1986) på senaste höjdarplattan "Crimson Thunder".

"In an Outrage" är Cincinnati-gitarristen David T. Chastains åttonde platta under bandnamnet Chastain sedan debuten 1985, den första med från Vicious Rumors stammande rytmsektionen Dave Starr/Larry Howe och nummer två med vokalissan Kate French. Ett team som förhoppningsvis blir långlivat. "In an Outrage" kvalificerar sig inte för det absoluta toppskiktet i den senaste tidens strida ström av lysande plattor - men mersmak ger den definitivt.

Musikaliskt snackar vi om klassisk tung US-metal med vissa 90-talsinfluenser " med vilket jag naturligtvis menar absurt nedstämda gitarrer och tvära ackorddämpningar för att effektivt göra riffen lika torra och klangfattiga som norrlandssnus. För låtmaterial av en lägre kaliber kunde en sådan behandling blivit ödesdiger, men lyckligtvis inte i detta fall. Och som något slags motvikt ståtar dessutom "Souls the Sun" och "Rule the World" med akustiska inledningar av en obestämt lömsk och något orientalisk karaktär.

Skivan excellerar även i finessrika taktvändarkonster och refränger uppbyggda kring "parapam"-dunk på virveltrumman " inte minst på "Women are Wicked", plattans fräckaste låt och ett givet inslag på undertecknads "bäst just nu"-lista. Kate French säger sig ha som målsättning att låta som en korsning mellan Ronnie James Dio och en telefonsexflicka, och i fallet "Women are Wicked" skjuter hon inte så särdeles långt bredvid målet.

Sammanfattningsvis har Chastain gott hopp om att avancera framåt i karriären med sin senaste skapelse. Den är bra, HammerFall-covern har aktualiserat deras namn, skivsläppsstoppet sedan 1997 (bland annat på grund av Kates graviditet) ger återkomsten karaktär av efterlängtad comeback och kontraktet med Massacre ger bandet förankring i den miljö där förutsättningarna för god plattförsäljning är som störst: Europa. Jag vet inte vad ni tycker, men jag skulle bli mer än glad om sagda förhoppningar infriades.