1349 - Liberation (8)

Band: 1349
Titel: Liberation
Bolag: Candlelight

Recensent: Joakim Roos

Snabbast i branschen? Ja, vansinnesmanglet på "Liberation" är utan tvekan något av det snabbaste jag hört i musikväg. Ibland låter det som om man spelar en Dark Funeral-vinyl på för högt varvantal. Trumslagare Frost (som vi även återfinner i betydligt mer välkända Satyricon) imponerar något oerhört med sitt ultrasnabba pisk. Tror nog inte jag hört så mycket snabbare trumspel i mina dagar faktiskt. Men snabbt trumspel är långt ifrån "Liberations" enda förtjänst. Som ni kanske redan förstått handlar det om black metal i överljudshastighet. Produktionen på skivan är något i hästväg. Det sprakar och knastrar om gitarrerna, ljudbilden är kraftigt diskantdominerad och det är skrikigt och skränigt. En produktion Darkthrone hade varit stolta över. Men samtidigt som ljudbilden är primitiv är den även kraftfull och snygg. Jag lovar: du har aldrig hört något liknande. Jag diggar produktionen som fan! Det låter inte bara bra, det låter även väldigt norskt. Det råder ingen som helst tvekan om 1349:s ursprung alltså. Det går att höra Darkthrone (ljudet), Burzum (atmosfären), Immortal (hastigheten), Satyricon (trummandet) och Mayhem (manglet) i deras musik. På tal om Mayhem så avverkas även dessa Buried By Time And Dust i en grym version. Bättre än originalet, skulle jag vilja påstå. 1349 förvaltar sitt norska arv väl, och lyckas dessutom skapa något nytt och eget av det. Den norska black metal-scenen lever och frodas i högsta grad. 1349 är det främsta exemplet på detta.