Tankard - Vol(l)ume 14 (6)

Band: Tankard
Titel: Vol(l)ume 14
Bolag: AFM Records
Betyg: 6/10

Platta nummer 14 från dessa tyska thrashveteraner avviker föga från mallen. Höghastighetsriffande, smäckra melodier och lyrik som hyllar allt som har med alkohol att göra är standard i TANKARDs värld. Ett par seriösare texter finns självklart också med - men vad vore en TANKARD-platta utan texter om utomjordingar och tysk pilsner i mängder? Allt är som det ska helt enkelt. Det som imponerar mest är att det fungerar - gång på gång på gång. I ärlighetens namn tappade jag kortvarigt intresset för bandet kring millenieskiftet när de släppte ett par svagare alster, men i och med "Beast of Bourbon" (2004) var de ordentligt tillbaka på radarn i min värld. Efterföljande "The Beauty and the Beer" (2006) samt "Thirst" (2008) var båda rent utav något av det bästa bandet släppt ifrån sig sedan tidigt 90-tal.

Fyndigt betitlade "Vol(l)ume 14" forsätter självklart på inslagen väg och förväntningarna ställs högt i och med pigga öppningsspåret "Time Warp". Thrashriffen står som spön i backen och drivet är imponerande. Dessutom äger låten en refräng som inbjuder till allsång och ett skallande SKÅL! Den stora favoriten är dock den betydligt mer seriösa kängan i röven på oljebolaget British Petroleum. "BLACK PLAGUE...the meaning of BP!!" gapar Gerre i riktning mot bolaget och miljöaktivister världen om stämmer in i allsången. "Brain Piercing öf Death" är en något mindre seriös (?) känga i ansiktet på alla hårdrockare som är tokbesatta av att vara lika "coola" som sina idoler. Två vitt skilda ämnen som tack vare den musikaliska kvaliteten fungerar perfekt på samma skiva.

Tyvärr är skivan som helhet kanske det svagaste bandet mäktat med på denna sida y2k, men den håller ändock fanan tillräckligt högt för att säkra TANKARDs fortsatta existens. Om du inte kollat upp bandet tidigare så rekommenderar jag att du satsar på de tre ovannämnda alstren i första hand. Eller varför inte riktiga klassiker som "Zombie Attack" (1986) eller "Chemical Invasion" (1987) ?