Buszer - Serenity

Band: Buszer
Titel: Serenity
Bolag: NLP

Recensent: Magnus Gustafsson

All bra hårdrock skapar sitt eget rum. Den tränger ut allt annat och tar med lyssnaren på en resa långt bort från allt annat. Buszer lyckas nästan med detta på sin debut "Serenity". Bandet har på ett förtjänstfullt sätt polerat den tunga metallen så att den skiner i kapp med höstsolen utanför fönstret när detta skrivs.

Buszers NWOBHM-influerade hårdrock är sympatisk på många sätt. Det är melodiöst ös i samma skola som tidiga Iron Maiden och Judas Priest med en del tyska inslag. Dock utan att gå över gränsen och bli så där flåshurtig som en del germanska akter kan bli när det är som sämst. En av bandets främsta tillgångar är sångaren Daniel Barkman vars röst kanske inte orkar upp i de högsta registren men som har en råhet som påminner om den unge Rob Halford i de vokala höjdpunkterna på "Serenity"!

Och höjdpunkter finns det en hel del av. Öppningsspåret "Born with a sign" sätter agendan för den knappa timme det tar att lyssna igenom plattan. Det är högklassig hårdrock på hög oktan som gäller. Även låtar som "I saw her burn", " Till the end" och "Realm of shadows" gör att Buszers "Serenity" är värd all uppmärksamhet! Om det är någonting som inte riktigt håller hela vägen så är det lugnare spåret "Wicked" som inte alls faller mig i smaken. Men så har jag inte heller varit så förtjust i hårdrocksballader över huvudtaget, så det är väl en parantes i sammanhanget. Det är en med beröm godkänd debut med andra ord!