Blackmore's Night - Beyond The Sunset...

Band: Blackmore's Night
Titel: Beyond The Sunset...
Bolag: Steamhammer
Betyg: 4/10

Det var en gång en yngling (undertecknad) som av sin morbror blev presenterad för den så kallade hårdrocken. Fram plockades skivor med grupper som Led Zeppelin och Deep Purple. Man lyssnade på låtar som "Stairway To Heaven" och "Smoke on the Water". Den senare med ett av musikhistoriens mest kända riff. Det var bland annat det som fick den unge gentlemannen att fastna för hårdrock. Det sköna ljudet av en distad gitarr. Mannen med det sköna riffet hette Ritchie Blackmore och han har med tiden blivit en legend inom hårdrocken. Dels genom Deep Purple och dels genom Rainbow. Nu har han blivit farbror och håller sig till lite lugnare takter. Tillsammans med sin partner Candice Night skriver han kärlekssånger. Här har han samlat de bästa av dessa kärlekskompositioner under namnet "Beyond The Sunset " The Romantic Collection" Det är en samling, bestående av 14 spår, varav en remix (All Because of You), en nyinspelning (Ghost of a Rose) och en tidigare outgiven låt (Once in a Million Years). Det är huvudsakligen akustisk musik som bjuds och även om Ritchie fortfarande spelar gitarr som en gud emellanåt så blir det inte direkt magiskt när allt blandas i en soppa av folkrock och medeltidsmusik. Visst är det vackert och, i vissa lägen väldigt avslappnande, men rätt tråkigt. Romantiskt eller inte, några låtar räcker gott och väl. Ritchie har ju tidigare visat intresse för klassisk musik genom att använda sig av temat från Beethovens nia i "Difficult to Cure" med Rainbow. På vissa ställen så kommer de influenserna tillbaka, bland annat i den instrumentala "Durch den Wald zum Bach Haus". Det är bästa stycket på skivan.

Det finns även en Bonus-DVD som innehåller 5 spår inspelade i Solingen i Tyskland tidigare i år. Den följer med en limiterad version av skivan. Lyllos den som hinner få tag på en sån... Den är ett smakprov från en DVD som kommer att släppas senare i höst.

Nåja, jag antar att de inblandade lagt ner hela sin själ i detta projekt och det är väl värt respekt i sig. Jag har i alla fall full respekt för vad herr Blackmore åstadkommit tidigare och därför nöjer jag mig med att konstatera att detta inte ger mig ett smack.