Wolfcry - Nightbreed

Band: Wolfcry
Titel: Nightbreed
Bolag: Black Lotus

Grekisk hårdrock är inte bara tramsig dödsmetall som Septic Flesh. Heavy metal-konstellationen Wolfcry bildades 1992 och har sedan dess omstrukturerats ett otal gånger, med trummisen Andreas "The Wizard" Kourtidis som enda beständiga inslag. Bandet CD-debuterade 2001 med "Power Within", som kanske inte gjorde alltför mycket väsen av sig. Nu är det alltså dags för CD nummer två, "Nightbreed" - en godkänd platta som eventuellt kan låta tala om sig även utanför hemlandets gränser.

I pressutskicket beskrivs Wolfcry som "heavy/power metal". Tydligen svävar någon promotionansvarig vettvilling i den tron att en sådan beskrivning skulle upplevas som lockande för dagens power metal-trötta publik. Signalementet är i själva verket fullkomligt felaktigt, och det är bara att hoppas att bandets karriär inte kommer att lida obotlig skada på grund av infobladsskribenternas inkompetens. Wolfcry spelar nämligen HEAVY metal, och alls icke oäven sådan heller. "Nightbreed" innehåller endast åtta låtar, men då inte sällan av ganska imponerande längd. Soundet är tungt och rått, ganska typiskt retro-heavy av brittiskt 80-talssnitt som sällan passerar mid-tempo. Och när detta någon gång inträffar, är det fortfarande till ackompanjemang av tunga heavy metal-riff och inte glättat power metal-flöjtande (som jag, men förvisso långt ifrån alla, gillar).

"Nightbreed" ger dryga femtio minuter av angenäm sträcklyssning. "Metamorphosis" och "As Darkness"" hör i skrivande stund till undertecknads favoritspår, men några klockrena fullträffar har inte bandet lyckats åstadkomma. Wolfcry spelar därför (ännu) inte riktigt i samma liga som Metalium, Primal Fear och framför allt Sinergy, men jag ser med spänning fram emot att följa deras framtida utveckling och tvekar inte att rekommendera dem som ett angenämt tillskott till vad vi skulle kunna kalla The New Wave of British-sounding Heavy Metal.