WIZ - Shattered-Mind-Therapy

Band: WIZ
Titel: Shattered-Mind-Therapy
Bolag: Arise Records

Svenska WIZ består bl.a av Freddy Persson (sång) och Jake Fredén (gitarr) från Nostradameus. Det är dock basisten Johan Weicht som står för merparten av låtskrivandet. Antar att Persson & Fredén fortfarande ser Nostradameus som sitt huvudband, men om jag var dom skulle jag satsa på WIZ istället. Det här är bra mycket mer spännande än Nostradameus enkelspåriga power metal.

"Shattered-mind-therapy" är WIZ debutskiva och är en tämligen varierad historia. Här blandas melodiös hårdrock med power metal. Oftast hamnar man någonstans mittemellan. De snabbare låtarna påminner en hel del om just Nostradameus, naturligtvis mycket beroende på Perssons röst. I WIZ fall är det de låtarna som fungerar sämst. Antagligen just för att det låter som Nostradameus. Jag föredrar helt klart de mer melodiösa låtarna. Dessutom tycker jag att Persson kommer mer till sin rätt i de låtarna. Hans röst tenderar att bli ganska tjatig när han sjunger power metal.

Det finns några riktigt bra låtar. "Sun moon stars", en halvballad där lugna partier varvas med riktigt tunga och som dessutom förgylls med vacker kvinnosång (Heidi Lilja) är skivans höjdpunkt. Snyggt! Frågan är bara varför de inte använder mer kvinnosång. En annan favorit är "Understand" (skriven av Fredén). En låt med stark refräng som får mig att tänka på Europes hårdare stunder. "Return of Atlantis" förtjänar också att bli omnämnd, men jag tycker att hela skivan är mer eller mindre bra.