Ayreon - The Human Equation (9)

Band: Ayreon
Titel: The Human Equation
Bolag: InsideOut

Recensent: Elias Olsson

Arjen Anthony Lucassen, smaka på namnet en gång till, Arjen Anthony Lucassen. Denna gigant bland giganter. Han som ligger bakom så mycket, AYREON, STAR ONE och mycket mer. Någon känner kanske igen honom från bandet VENGEANCE, dock inte jag.

När jag hör nya skivan tänker jag bara WOW! Redan första intrycket är helt slående. En liten tanke går åt tidigare Universal Migrator Part 2 - Flight Of The Migrator från 2000. Men mest känningar får jag från det lika fantastiska STAR ONE-projektet. Att skivans tema, ja det är självklart en temaskiva, utspelar sig på jorden borde få det mer greppbart. Men icke!

Det hela utspelar sig om en man som råkar ut för en bilolycka, mitt på ljusa dan utan att någon annan är i närheten. Han hamnar i koma och vi får följa hans kamp ur hans koma. Vid hans säng vakar hans bästa vän, samt hans fru. Under sin resa i sitt egna inre tampas han med sina egna minnen samt känslor. Undrar om han sett Alice i underlandet i samband med att han skrev?

Stjärnorna duggar tätt på albumet, allt-i-allon Devin Townsend, Mikael Åkerfeldt (OPETH), Magnus Ekwall (THE QUILL), Devon Graves (DEAD SOLE TRIBE), en för mig okänd Marcela Bovio (ELFONIA) med flera. Irene Jansen känns också igen från det tidigare STAR ONE. Alla kommer verkligen till plats och alla låter helt underbart. Som DREAM THEATER-fan är det extra kul att höra LaBrie i ett annat sammanhang, förutom då MULLMUZZLER och annat obskyrt.

Ja, jag måste erkänna att det är svårt att skriva en recension som denna. Jag är näst intill förblindad över hur bra det är. Såhär har jag inte känt mig sen jag först hörde A.C.T - Last Epic eller DREAM THEATER - Awake. Jag skulle kunna ösa beröm över skivan till förbannelse, men det skulle du inte orka läsa hälften av.

Jag sätter en plit från full pott bara för att jag inte vågar mer. De senaste dagarna har jag ganska uteslutande lyssnat på skivan, så jag vet inte om jag är hjärntvättad eller om jag verkligen älskar skivan så mycket.

Jag hoppas, även om du inte gillar prog, att du ger den en chans. Det är egentligen bäst för dig, du får inte missa denna fantastiska, jag vet inte vad! Till mina egna favoritspår hör Day 6: Childhood och den underbara Day 16: Loser. Hur kan man blanda folkmusik med metal och samtidigt få det att låta så bra? Hur kan Devin Townsend skrika "never" så ilskt så du inte vet om du vågar köpa mjölk eller inte... HUR?