Travers & Appice - It Takes A Lot Of Balls

Band: Travers & Appice
Titel: It Takes A Lot Of Balls
Bolag: Steamhammer

När man börjar komma lite till åren så känns allt som väldigt länge sedan. Pat Travers och Carmine Appice är två gamla goa gubbar som man upptäckte för si sådär en evighet sedan. Travers har framför allt haft en framgångsrik solokarriär, med höjdpunkter som "Makin Magic" och "Black Pearl". Appice har medverkat i grupper som Vanilla Fudge, Cactus, Blue Murder och King Kobra. Han har också spelat med Pink Floyd, Ozzy, Ted Nugent och Rod Stewart, tillsammans med vilken han skrev hits som "Do you think I´m sexy" och "Young Turks". Lägg sedan till att tredje länken i konstellationen, T.M. Stevens, lirat med namn som James Brown, Joe Cocker, Tina Turner, Billy Squier, Billy Joel och Steve Vai så förstår ni att det är en kompetent trio som samlats för att lira ihop. Men betyder det automatiskt att det skapas bra musik? Nej, självklart inte. Men "It Takes A Lot Of Balls" är ändå en rolig upplevelse. Jag är en tvättäkta nostalgiker, och kanske är det därför jag lever upp när jag hör plattan. Det går nämligen inte att dölja 70 talet bakom den moderna produktionen. Vi bjuds på riffbaserad bluesrock, schyssta rytmer och en del tunggung.

Det är svårt att plocka fram några toppar, men öppnaren "Better From a Distance" känns klart cool. Vilket härligt gitarrsound! "I don´t care" i sin tur bjuder på ett rejält tungt riff i introt. Ibland undrar man om gubbarna driver med en, men slutintrycket blir ändå festligt. Det känns i alla fall som om spelglädjen har fått fritt utrymme. En del saker verkar ha jammats fram, och låten "Rock me" t.ex. låter knappt arrangerad. Gränsen mellan genialitet och dårskap är som bekant en tunn skiljelinje. Det är svårt att veta vem man ska rekommendera skivan för, men jag rekommenderar den ändå. Känner du dig träffad så kolla in den.