Tiamat - Prey

Band: Tiamat
Titel: Prey
Bolag: Century Media

Recensent: Magnus Gustafsson

Lagom till Halloween dimper Tiamats uppföljare till förra årets mästerverk "Judas Christ" ned i brevlådan. "Prey" är i många avseenden en naturlig fortsättning på den inslagna vägen och många saker känns bekanta. För egen del välkomnar jag denna kontinuitet för jag gillade verkligen "Judas Christ" och håller den som mörkerskvadronens magnum opus. Men jag kan inte annat än falla på knä inför Tiamat när jag inser att översteprästen Johan Edlund skapat ett nytt mästerverk. För "Prey" är min själ ett oerhört album!

Musikaliskt är det som sagt bekant mark bandet rör sig på. Det är tung och släpig gothrock. Endast ett par spår höjer tempot en aning. Men det blir dock aldrig tråkigt utan snarare hypnotiskt. Edlunds vokala insatser denna gång är bland de bästa mannen gjort och han kompletteras dessutom av en kvinnlig stämma som accentuerar svärtan som utgör basfärgen i albumet.

Det är 13 (naturligtvis) utsökta kompositioner som är sammanlänkade med varandra på ett intrikat sätt både musikaliskt med små mellanspel och textmässigt. Det är svårt, för att inte säga omöjligt, att lyfta ut en låt från helheten som utgör "Prey". Albumet är konstruerat som en film där varje stycke utgör en specifik scen i en svindlande historia om ont och gott.

Tiamat har i och med denna platta lyckats åstadkomma vad många andra inte lyckats med, nämligen att frambesvärja Lucifer själv på ett trovärdigt sätt i ord och ton. Det är subtilt och bedrägligt men den Onde själv är närvarande hela tiden. Ondskan är sällan spektakulär utan vardagligt förklädd. När avslutningsspåret "The Pentagram" som är en tonsatt dikt av ockultisten Alistair Crowley tonar ut i rummet rinner det, som det heter i dagens moderna skillingtryck, bokstavligen blod ur högtalarna. Jag har funnit en ny kyrka och den kallas Tiamat!