Thee Maldoror Kollective - New era viral order

Band: Thee Maldoror Kollective
Titel: New era viral order
År: 2002
Bolag: Code 666

Recensent: Erik Bergkvist

1996 startades THEE MALDOROR KOLLECTIVE och ett demo vid namn "De Mysteriis Serpentis" spelades in. Influenserna då var främst CELTIC FROST musikaliskt sett. Efter "De Mysteriis Serpentis" släpptes demot "Under A Bloodstained Moon" där man avhandlade diverse ockulta magiska ämnen med de mörka texterna. Musikaliskt sett så varierade bandet i sina influenser på det här demot. En stark CELTIC FROST/BATHORY influens märktes fortfarande, men ibland fanns även starka svenska influenser (DISSECTION och tidiga MARDUK). Några månader efter "Under A Bloodstained Moon" så spelades "V.I.T.R.I.O.L" rehearsal promon in. Detta gav bandet ett skivkontrakt med Italienska Alkaid Records. 1998 så släpptes debuten "Ars Magicka". I mitten av 2000 så släpptes "In Saturn Mystique", och där kan man säga att förändringen kom. Den innehöll fortfarande välspelad death/black metal, men med Electro-influenser och riktigt snabba och aggressiva trummor.

"New Era Viral Order" kan inte kallas black metal. Skivan skulle kunna klassa in i facket Dark/ambitient metal med elektroniska influenser. Visst, det går snabbt ibland på låten "Haemorrhage Transmission", men fortfarande så blir det inte black metal. Dock är skivan inte dålig. Den har en mörk och apokalyptisk atmosfär, och jag slukar låt efter låt med stor iver. Det här är bra, men kalla det inte black metal. Industriell dark metal med electro influenser och en viss black metal atmosfär möjligtvis. Tummen upp i alla fall för den här skivan. Den är annorlunda och udda, och jag gillar det.