Aurora Borealis - Time Unveiled (5)

Band: Aurora Borealis
Titel: Time Unveiled
Bolag: Osmose

Recensent: Erik Bergkvist

Jag förstår mig inte på amerikanarna ibland. De är i mångt och mycket världsledande vad gäller riktig brutaldöds (Polen ligger väl och konkurrerar på samma nivå). Därför förstår jag mig inte på varför så många av de mindre begåvade banden skall benämna sina sura uppstötningar med termen black metal. Nu påstår ju inte AURORA BOREALIS att de är ett renodlad blackmetal band, utan ett death/black band. Och det kan jag hålla med om. Musiken som spelas är faktiskt rätt hyfsad, men sången som gitarristen/basisten och tillika sångaren Ron Vento spyr ur sig bakom micken hade jag klarat mig utan. Det låter som en hes tolvåring som får stryk av sin far och skriker av ilska. Musiken i sig är det inget större fel på, men det är röstinsatserna som gör att jag tappar helheten av den här skivan. Skaffa en tredje medlem och sätt denne bakom micken, så skulle jag säkert ge AURORA BOREALIS en andra chans, men just nu känns det lite väl tungt. För er som nu gillar den här typen av sångstil också, så kan ni ta och kolla upp "Time, Unveiled" för i övrigt är den helt ok. "Sky Burial" är en mkt bra låt, och även spår sju, "Reign" går an trots det ganska trista kväkandet. De två sista spåren, "Sixteenth Chamber" och "Slave to the Grave" följer med från bandets demo från 1994. Då lät sången i alla fall mkt bättre. I det stora hela är "Time, Unveiled" en ganska hyfsad platta med ganska hyfsad produktion och skickliga musiker, men med en dålig sångare, vilket sänker helheten.