Tarot - Suffer our pleasures

Band: Tarot
Titel: Suffer our pleasures
Bolag: Spinefarm

Recensent: Jarno Lauronen

Tarot är i hemlandet legendariskt och anses av de flesta som det första riktiga finska hårdrocksbandet. Tarot släppte sin debutplatta "Spell of Iron" 1986 vilket är 17 år sedan och än håller alltså veteranerna på. Sedan 1986 har det skett mycket och många trodde att senaste given "For The Glory of Nothing" (1998) var det sista livstecknet Tarot skulle visa. Med hårdrocken återigen på listorna i Finland så var det många som ville ha tillbaka Tarot, framför allt efter det att Marco Hietala (basgitarr och sång) anslutit sig till Nightwish förra året.

Nu är farbröderna - förutom Marco finner vi Zachary Hietala (Gitarr), Janne Tolsa (Keyboards) och Pecu Cinnari (trummor) - tillbaka med "Suffer Our Pleasures" bandets sjätte skiva i ordningen. "I Rule" öppnar rappt och är den låt som fastnade lättast i min skalle tack vare det minst sagt gungande tempot. Andra bra spår är midtempo-fläskiga "Rider of The Last Day", vidundret "Follow The Blind" samt sköna "Undead Son" där refrängen lyfter låten. Tarot blir, tack och lov, inte lika mjäkiga som många sina landsmän utan levererar mycket solid heavy metal även om vissa av spåren faktiskt är ganska softa. Marco Hietelas sångröst är råare än vad jag är van vid och även det bidrar till att den metalliska udden återfinns på samtliga av skivans spår. Förbise gärna det vråltöntiga omslaget och bered dig på riktigt bra heavy metal från Finland.