Anvil - Back to Basics (4)

Band: Anvil
Titel: Back to Basics
Bolag: Massacre
Betyg: 4/10

Ingenting är beständigt här i världen. Nord- och Sydpolen håller på att byta plats, Deep Purple fortsätter utan Jon Lord " och nu har till och med kanadensiska heavy metalhjältarna Anvil gjort en dålig platta.

Jag kan sätta vad som helst på att vi i framtida intervjuer kommer att få höra bandet tillkännage att deras tolfte album "Back to Basics" markerar en återgång till soundet från de megalitiska klassikerna "Metal on Metal" (1982) och "Forged in Fire" (1983). För det var utan tvivel deras avsikt. Men är det vad vi faktiskt fått? Ingalunda.

Detta är utan tvivel en heavy metalplatta av omisskännelig tidig 80-talsmodell. So far so good. Kruxet är bara att varken tyngden eller framför allt låtkvaliteten kommer i närheten av den klass som Anvil skämt bort oss med på snart sagt samtliga föregående alster. Gitarrerna klingar fadda och klena, vokalisten Steve "Lips" Kudlow (en gång aktuell för gitarristposten i Motörhead!) har tappat hela sitt barbariska skrikregister och får nöja sig med gutturala muttranden, och värst av allt " låtarna glider förbi i en gråblek, ointressant ström av till ytterlighet oinspirerad heavy metal.

Soundmässigt påminner "Back to Basics" faktiskt till förväxling om hur brittiska Raven lät på sina tidiga 80-talssläpp. Men det bandet lyckades vanligen svinga sig över medelmåttans gräns åtminstone några gånger per platta, vilket faktiskt redan det är mer än vad Anvil lyckats med här. Först på avslutande "Fast Driver", där tempot drivs upp och inspirationen i varje fall rycker närmare forna dagars kaliber, börjar det likna något. Men sedan är plattan slut, och även detta lilla roliga med den.