Queensrÿche - Tribe

Band: Queensrÿche
Titel: Tribe
Bolag: Metal Is

Recensent: Jarno Lauronen

Seattlebaserade Queensrÿche står för en av de allra främsta hårdrocksskivorna genom tiderna med sin monumentala skapelse "Operation: Mindcrime". Det stora genombrottet för bandet kom dock inte förrän med den efterföljande skivan "Empire" och framför allt tack vare singeln "Silent Lucidity" som bland annat röstades fram av amerikanska Billboard till den bästa rocklåten 1990. Därefter varade en ungefär fyra år lång väntan tills nästa skiva, "Promised Land" anlände. Det innebar slutet för vad trångsynta hårdrockare kallar den "klassiska Queensrÿche eran". På "Promised Land" erbjöd man istället emotionell, mörk och intelligent hårdrock som är väldigt långt ifrån den pop många vill hävda att det är. "Promised Land" är absolut en av de mest förbisedda skivorna från 1990-talet och den nästbästa Queensrÿche-skivan. Därefter gick det dock utför, Chris DeGarmo, bandets gitarrist lämnade bandet och Queensrÿche influerades av hemstadens grungevåg. Chris DeGarmo återvände tidigare i år och direkt var snacket om återkomsten till hårdrocken anno "den klassiska eran" i full gång.

Hur låter då "Tribe"? Alldeles underbart skulle jag kunna beskriva det allra enklast. Jag kan också börja med att säga att det inte är en återgång till "den klassiska eran". Det är snarare en mer logisk uppföljare till "Promised Land" än vad "Hear In The Now Frontier" var. "Tribe" är en ganska tillbakalutad platta, här finns det inga direkta dunderhits i stil med "Speak" eller "Silent Lucidity". Det finns inte heller några snabba, aggressiva spår som står ut från mängden utan det mesta håller sig i midtempo bortsett från skivans ballader. Alla låtar fungerar ensamma men det är när man sitter ner med skivan med sina hörlurar på skallen och lutar sig tillbaka i favoritfåtöljen med texthäftet i näven som den här skivan verkligen lyfter. Många av låtarna är uppbyggda av svängiga rytmer och då tänker jag främst på trummorna, det känns lite som att bandet tagit inspiration från afrikansk folkmusik, vilket främst hörs på titelspåret.

Lyssna inte på de gamla stofilerna som vill hävda att Queensrÿche har tappat gnistan från förr. Lyssna och njut istället av en genial hårdrocksplatta av ett duktigt band som vågar göra det de vill. Årets mest positiva överraskning!