Anthrax - The Greater Of Two Evils (9)

Band: Anthrax
Titel: The Greater Of Two Evils

Recensent: Magnus Gustafsson

I år är det återanvändningens år. Twisted Sister släppte nyligen en nyinspelning av klassikern "Stay Hungry" från 1984 och Slayer har precis avtäckt dvd:n "Still Reigning" som är ett livedokument av "Reign in Blood", alltså den legendariska milstolpen inom thrash metal från 1986. På tur står nu Anthrax som är en annan thrashkombo som har en diger och välmeriterad karriär bakom sig. Via sin hemsida har de helt enkelt låtit fansen rösta fram vilka låtar från Turbin/Belladonna-tiden som skulle spelas in med deras nuvarande sångare sedan tolv år tillbaka, John Bush. Förövrigt är inte sologitarristen Danny Spitz heller med längre. Han är sedan ett par år ersatt med Rob Caggiano. Dessutom bestämde sig basisten Frank Bello sig för att lämna skutan strax efter att denna platta spelades in. Men han var i alla fall med under den två dagar långa session då New York-bandet live i studion satte de låtar som fansen röstat fram.

På det stora hela fungerar detta som en greatest hits. Vi har thrashdängor som "I Am The Law", "Madhouse", "A.I.R" och "Cought In A Mosh". Men här finns mer oväntade val som "Deathrider", "Panic" och "Keep It In The Family". För att sammanfatta det hela: bara högoktanig thrash metal. Om jag var lite skeptisk till Twisted Sisters försök att återuppliva sina klassiker så kan jag faktiskt inte vara det i fallet Anthrax. Här finns en helt annan attityd. De har inte försökt tillföra någonting direkt nytt när det gäller arrangemangen. Tvärtom. När jag jämför nyinspelningarna med originalen slås jag av hur fräscha låtarna från 1980-talet fortfarande låter. Vad de nya versionerna tillför är snarare en enhetskänsla som förstärks av att de är inspelade under en så kort tid. Här finns en råhet, en kraftfullhet och framför allt så framträder det vilka otroligt bra låtar Scott Ian & Co har skrivit. Det är en makalös uppvisning i modern musikhistoria som finns här. Nyare band som Hatebreed och liknande akter får snällt ta av sig mössan och sätta sig på avbytarbänken när Anthrax passerar i överljudsfart!

Jag ger denna skiva ett toppbetyg. Det går inte att göra annat. Alla dessa underbara låtar som kittlar min nostalginerv. Det är en samling som visar att gammal är äldst när det gäller. Det finns inga spår av trötthet, Charlie Benante är till exempel makalös på trummorna. Produktionen är naken och avslöjande men det enda som hörs är extremt råa gitarrer där varenda sträng märks när de furiöst attackeras av Ian och Caggiano. Och John Bush har en perfekt röst som river stora hål i trumhinnorna. Han har på något sätt alltid levt i skuggan av Joey Belladonna för mig men till slut har han bevisat vad han kan. Detta känns inte alls mossigt eller som en enkel publikfriande profitplatta. Detta är en perfekt festskiva! En otrolig sammanfattning av en musikalisk gärning och en fantastisk partyplatta för lördagskvällen!