Predator - Predator

Band: Predator
Titel: Predator
Bolag: Remedy Records

Detta är inte power metal. Det är heavy metal. Inte Helloween och Stratovarius, utan Primal Fear och Metalium. Mycket originellare, inte sant? Nej, inte nämnvärt. Och inte särskilt bra heller vad det beträffar.

Dessa tyskar (ja, vad skulle de annars vara?) är ett av otaliga dussinband som lyckats vända vår tids extrema musikaliska modesvängningar till sin egen fördel. För tio år sedan skulle det mest genialiska band inom denna genre haft hjärtskärande svårigheter att få något som helst skivkontrakt. Medan nuförtiden till och med ett dussinbandens dussinband som Predator befinns värdigt att signas.

Heavy metal på acceptabel nivå bjuds på exempelvis "Coming Home" och "Night of the Witches" " bara så pass att Predator nätt och jämnt kryper över strecket till en femma i betyg. Men inte utan att det fortfarande står och väger. Detta är inte bara löjeväckande schablonartat, det är inte ens särskilt kapabelt framfört. Sångaren Marko Olsterholz' röst är så klanglös att han snarare tycks deklamera än sjunga texterna. Gitarrspelet är hopplöst mediokert, och somliga höga toner låter mest som när någon får ett extraliv i Super Mario Bros. Rytmsektionen sköter sig bättre, men även trummisen Sebastian Hinz låter ibland på vippen att villa bort sig under sina mest avancerade trampflärpar. Predator skulle på sin höjd ha kunnat passera som lovande amatörer med en potentiellt ljusnande framtid, men eftersom medlemmarna lirat i snarlika konstellationer ända sedan 1996 har de missat även detta tåg.

Denna platta spelar så uppenbart i B-laget i förhållande till ovannämnda Primal Fear, Metalium eller för den delen Sinergy att det inte finns någon anledning för någon att införskaffa den istället för dessa. Och hör man till dem som anser att även sagda treklöver spelar i B-laget i förhållande till de verkliga titanerna som Accept, Judas Priest och Dio " ja, då skulle man garanterat inte pissa på Predator om de brann ens. Själva kommer Predator aldrig att spela i A-laget gentemot någon, om inte ännu mer dussinmässiga konstellationer kommer att signas längre fram. Men SÅ inne får vi hoppas att heavy metal aldrig blir!