Place of skulls - With vision

Band: Place of skulls
Titel: With vision
Bolag: Southern Lord

Recensent: Jonn Jeppsson

Är PLACE OF SKULLS doomens motsvarighet till Ulf Lundell? Tanken slog mig första gången jag hörde den gamle PENTAGRAM-gitarristen Victor Griffins nya band, som kompletteras av batteristen Tim Tomaselli och den inte helt okände Scott "Wino" Weinrich (ex-ST VITUS och GOATSNAKE) på sång och gitarr. Detta är trygg, lunkande 80-talsdoom utan utsvävningar eller överraskningar, framförd av folk som har harvat samma BLACK SABBATH-riff i tjugo år och är väldigt nöjda med det.

Men i detta ligger också PLACE OF SKULLS styrka. Tack vare Griffin och Winos erfarenhet får "With vision" en självsäker pondus och en avspänd attityd som är väldigt behaglig. Noll nytänkande, visst, men i stället har trion lagt allt sitt krut på att skriva gedigna doomdängor med tyngd, dynamik och riktigt starka melodier.

Under lyssningen har jag också kommit på att hur mycket jag än gillar BLACK SABBATH, så föredrar jag oftast deras främsta lärjungar " om inte annat så för att jag har vissa problem med Ozzys gnälliga röst " som MELVINS, EYEHATEGOD, KYUSS och nu senast PLACE OF SKULLS. Det enda som sistnämnda gäng inte gör bättre än förebilderna är omslagskonsten, signerad Griffin själv. Bandet har klippts in i ett förskräckligt färgglatt collage av soliga ruiner, blånande berg och en laxrosa himmel där två dödskallar betraktar varandra. Winos helskägg är snyggt, resten får konvolutet till BLACK SABBATHs "Paranoid" att framstå som ett under av smak och kreativitet.