Odyssea - Tears In Floods

Band: Odyssea
Titel: Tears In Floods
Bolag: Scarlet

"Melodiös power metal från Italien". För 5-6 år sedan, när Rhapsody precis gjort sig ett namn och Labyrinth fortfarande kändes fräscha, gjorde denna fras att jag automatiskt kände mig tvungen att kolla upp bandet i fråga. Idag känner jag ungefär tvärtom. Behöver världen verkligen fler italienska power metal-band? Generellt sett svarar jag nej på den frågan eftersom det idag nästan går att sätta likhetstecken mellan italiensk power metal och ordet dussinband (Rhapsody är det lysande undantaget, men å andra sidan spelar de ju inte renodlad power metal), men i detta fall är jag beredd att göra ett undantag. Odyssea är helt klart existensberättigade.

Är lite osäker på om Odyssea ska betraktas som ett band eller ett projekt. Bandledaren/ kompositören Pier Gonella återfinns ju numera som gitarrist i ovan nämnda Labyrinth. Ytterligare en koppling till Labyrinth finns i att Rob "Tyrant" Tiranti gästsjunger på det suveräna öppningsspåret "Fly".

Odyssea bjuder inte på något nytt, men de höjer sig över mängden av italienska dussinband tack vare den genomgående höga låtkvaliteten. Redan nämnda "Fly" och "Burning Time" är skolexempel på hur power metal ska låta, men det finns fler starka kort. "Tears In Floods" är det bästa ett italienskt power metal-band har spottat ur sig på länge och ett ännu högre betyg är nära. Klart värd att kolla upp!