Negator - Old Black

Band: Negator
Titel: Old Black
Bolag: Remedy Records

Recensent: Jonn Jeppsson

Tyska NEGATOR verkar lida av beslutsångest. Å ena sidan vill de vara jättetrue norska mörkermän med getkranium i bandloggan och låttitlar som "Science of nihil" och "In the unholy halls of eternal frost". Att skivan heter "Old black" säger väl också en del om ambitionen. Å andra sidan " är det särskilt "äkta" att också kalla låtar "Free bird" eller "Vernuft 1.0"? Att framföra black metal på tyska har varit helrätt inom vissa kretsar sen BURZUMs glansdagar, men "Förnuft 1.0"? Hmm" Och syntstråkarna som dyker upp i avslutande "Renegator" är mer "Enthrone darkness triumphant"-plastiga än SATYRICON-dramatiska.

Fast egentligen spelar det kanske mindre roll. För min del hade NEGATOR gärna fått komma från Uganda och ha varit nere med svartmetallen sen i förrgår, eftersom deras musik låter så sympatiskt som den gör. Lättlyssnad, melodistark black metal av gammalt norskt snitt (tänker främst på MAYHEM) går alltid hem hos mig. Minnesvärda låtar, bra ljud (för genren), en hoper snygga riff, lagom plågad sång och ett stick i "In the unholy halls of eternal frost" som för tankarna till mitt favoritpopband INTERPOL ifört liksmink och nitbälten " vad mer kan man begära? Kanske att NEGATOR överger tyskan helt " sången låter faktiskt betydligt bättre i de engelskspråkiga låtarna. Och så vore det fint med lite mer nytänkande " "Old Black" är, precis som titeln antyder, musik som gjorts väldigt många gånger förut.