Eclipse - Megalomanium

Band: Eclipse
Titel: Megalomanium
År: 2023
Bolag: Frontiers

Recensent: Dag Harrison

Eclipses förra platta ”Wired” (2021) var för det första superb, och klev för det andra stundtals utanför bandets bekvämlighetszon med väldigt lyckat resultat. Nya, och tionde, studiovändan ”Megalomanium” inleds i en anda av just sådan experimentlusta, och resultatet är förbluffande. Under tre låtars tid.

”The hardest part is losing you” är för all del en relativt genretypisk pudeldänga modell ”80-tal möter 20-tal”, men höjer sig över mängden genom sin blotta genialitet. En av inte bara Eclipses, utan hela genrens höjdpunkter. ”Got it!” är sockerchockad upptempoglam med Cheap Trick, Sweet och Def Leppard på stamtavlan. ”Anthem” är rena nationalsångsmaterialet: höjda ölsejdlar, solsken i blick och ett Gary Moore’skt mellanparti. Självaste Brothers Of Metal skulle blotta sina huvuden i vördnad. Envar av dessa låtar är en tiopoängare. Och tre tiopoängare på raken är mer än någon rimligtvis kunnat hoppas på. Men, det skapar ändå förväntningar på fortsättningen. Förväntningar som inte infrias.

Skivans resterande åtta låtar är till övervägande delen mindre äventyrslystna, mer stiltypiska Eclipse-nummer. Inget direkt fel i det. Om de bara hade varit lika starka som inledningstrojkan. Men det är de inte. ”The broken” är rentav farligt nära att utfyllnadsstämplas.

Finalen utgörs återigen av en trio låtar med uppvriden nytänkandefaktor. ”High road”, efter ett i bästa mening datorspelsmässigt klaviaturintro, förenar skickligt småklurighet med hitsökeri. ”One step closer to you” är trots sin kaxiga text närapå finskdeppig, och ”Forgiven” hurtig lik en power metal-låt som halkat snett. Coolt och läckert alltsammans. Men även dessa förblir ohjälpligt i skuggan av de första tre låtarna. De sistnämnda är på något vis skivans trumfkort och förbannelse på en gång.

Med sin objektivt sett höga lägstanivå, och en entusiastisk känsla som inte ens den oundvikliga streaminganpassade tegelstensproduktionen kan ta död på, är ”Megalomanium” långt ifrån ett misslyckande. Den är bara inte ännu en i raden av hart när prickfria Eclipse-triumfer. Snarare en ojämn men intressant mellanplatta som kanske inte borde ha bränt allt sitt bästa, rent genialiska krut redan i starten.