Band: The Generals
Titel: To Hell
År: 2021
Bolag: Black Zombie Records

Recensent: Gabi Mattsson

Det har gått åtta år sedan "Blood For Blood" (2013) landade i skivdisken och nu är The Generals tillbaka igen.

"Faith in Fire" inleder skivan med dramatiska gitarrer och trumslag som travar på i en markant framfart. Albumet fortsätter med "Evolution of the flesh" och det börjar utan tvekan lika något nu. Sångaren Rickard Hednar är i klar symbios med det instrumentala och det märks att både hjärta och själ slängs in i låten för att ge mer tyngd. Variation är något som alltid uppskattas och det kommer i "Deadlock". Tempot har växlats upp ett par nivåer och det är en riktig moshpit låt som levereras. Inget saknas och inget är för mycket, musiken mättar och texten sätter sitt avtryck utan att kväva lyssnaren, snarare ger den en rejäl knuff in i gropen. Avslutande "Undying Death" är lite som att åka en musikalisk bergochdalbana som man mer än gärna hoppar på igen. Gitarristerna Rickard Fäldt och Marius Tömte visar upp sin fingerfärdiga finess vilket gör att man snuddar vid lite allt möjligt och trummisen Martin Svensson låter dubbelkaggarna säga sitt utan att det tillsammans blir spretigt.

Sammanfattningsvis är det ett mäktigt album, som en godispåse med gott och blandat där det finns något för alla som gillar Death Metal. Den röda tråden mellan spåren lyser i blodrött och är lätt att följa. Skivan är mångfaldig, men samtidigt inte ett dugg spretigt tack vare dynamiken mellan musikerna och trycket i texterna.