Iron Mask - Master of Masters (7)

master

Band: Iron Mask
Titel: Master of Masters
År: 2020
Bolag: AFM Records

2005 fick jag i uppdrag att recensera ”Hordes of the Brave”, den andra skivan med det då för mig helt okända Belgienbaserade bandet IRON MASK. Trots att neoklassisk metal inte är min favoritgenre blev det ändå 8/10 i betyg. Fyra år senare släpptes tredje plattan ”Shadow of the Red Baron” som jag rankar som bland det bästa som gjorts inom neoklassisk metal. Jag har sedan dess förstås följt IRON MASK med stort intresse och de har fortsatt leverera starka album, men tyvärr har de inte lyckats nå samma nivå som på skiva nr 2 och 3 igen.

Även om de fortfarande finns där har de neoklassiska influenserna med åren tonats ner och IRON MASK har gått mot mer ”vanlig” melodimetall. Mindre Yngwie Malmsteen och mer FIREWIND skulle man också kunna säga. För egen del borde det vara något positivt då jag generellt sett är ett större fan av FIREWIND än av herr Malmsteen, men i just IRON MASKs fall är det faktiskt tvärtom.

”Master of Masters” är IRON MASKs sjunde platta och den känns som en naturlig uppföljare till sina närmaste föregångare. Det är samma stil och ungefär samma nivå, dvs klart bra, men inte i samma klass som ovan nämnda ”Hordes of the Brave” och ”Shadow of the Red Baron”. ”Master of Masters” har en skön mix av snabba, tunga och melodiösa låtar och vi bjuds även på en ballad (”A Mother Loved Blue”). Trots variationen är skivan relativt jämnstark och det är inte helt lätt att peka ut någon favoritlåt. Med tiden har dock det episka, lite IRON MAIDEN-doftande, titelspåret börjat växa fram som plattans höjdpunkt.

Gillar du t.ex. Yngwie Malmsteen och FIREWIND, men ännu inte upptäckt IRON MASK är det absolut läge att kolla upp detta band. Det är inte fel att börja med nya ”Master of Masters” som är tämligen representativ för IRON MASK, men som sagt, den klarast lysande stjärnan i diskografin heter ”Shadow of the Red Baron”.