Band: Gathering of Kings
Titel: First Mission
År: 2019
Bolag: RN Records
Betyg: 10/10

Recensent: Gustaf Moskog

När man sitter och läser hur många väletablerade musiker som varit med och bidragit på detta album så börjar det nästan vattnas i munnen. Här hittar du Stefan Helleblad från WITHIN TEMPTATION, MASTERPLANs Rick Altzi och Victor Olsson från SAFFIRE, för att nämna några. Detta innebär ju att förväntningarna blir skyhöga. Samtidigt har jag i åtanke att projekt som dessa inte alltid lever upp till vad man hoppas på.

Den tidigare nämnda gitarristen Victor Olsson har stått för låtskrivandet med viss hjälp från Alexander Frisborg från HELLDOG och passionen är påtaglig. Första låten är instrumental, vilket i många fall känns onödigt, men i detta fall så bygger “The Gathering” upp stämningen perfekt med ett gitarrspel som vittnar om att något spännande är påväg att hända, och utan att ödsla en sekund så börjar 80-tals syntarna likt BON JOVIs glansdagar att inleda låten “Forever and a Day”. Lyssnar du på början av “I’d Die For You” från “Slippery” så är likheterna nästan komiska. Men vi är inte här för att prata om BON JOVI för det vore orättvist att bara likna “First Mission” vid 80-tals rockarna. Influenserna kan du höra från massa olika håll. Tycker du att nästa låt “Love Will Stay Alive” ger dig vibbar av MASTERPLAN så är det inte speciellt konstigt då det är Rick Altzi som sköter sången och detta på ett övertygande sätt.

Halvvägs genom lyssnandet känner jag inga som helst tecken på att förlora intresset. Tvärtom så fångar powerballaden “Passing Rain” uppmärksamheten lite extra med fantastiskt bra gitarrspel av Victor Olsson. Det känns som detta lika gärna kunde varit en trettio år gammal megahit. Det är lite den känslan som återfinner sig genom hela lyssnandet, det känns som att man sitter och lyssnar på ett gammalt album, och det är bara i positiv mening.

När jag lyssnar på “The Runaway” så får jag en svag känsla av att det är något som är bekant. Varför det tar ett tag för mig att komma på varför är förmodligen för att det är något så oväntat som en cover av Carola. Men gör man det på rätt sätt så är det alltid välkomnande. “Battle Cry” avslutar skivan och hade du sagt till mig att Yngwie Malmsteen var med och lirade så hade jag köpt det rakt av.

Jag försöker att komma på något negativ att säga men sanningen är att det inte finns mycket av den biten. Ska väl möjligen vara att vi fick vänta ända till 2019 för att få höra detta mästerverk. Det är precis såhär det ska låta när så många talanger samlas för att skapa tillsammans. Inspirerande musiker som ger sitt yttersta för varje ton och en klanderfri produktion av Thomas "Plec" Johansson. Året har bara börjat men detta kan mycket väl vara det bästa albumet i sin genre när vi summerar 2019. Melodisk hårdrock när det är som bäst helt enkelt. Struntar du i att plocka upp denna platta så gör du ett allvarligt misstag.

Befinner du dig på Sweden Rock i sommar så se till att du går och lyssnar på dom.