Big City - Big City Life (7)

Band: Big City
Titel: Big City Life
År: 2018
Bolag: Rock Of Angels Records

Norske gitarristen Daniel Olaisen har onekligen många strängar på sin lyra. Han lirar death metal med BLOOD RED THRONE, black metal med COBOLT 60, prog metal med SCARIOT och thrash metal med ZEROZONIC. Olaisen har dessutom under en period varit livegitarrist hos SATYRICON. Som om detta inte vore mångsidigt nog ger han sig nu även i kast med melodiös hårdrock/metal a la 80-talet med sitt senaste band BIG CITY.

”Big City Life” är BIG CITYs andra album. Eller första. Det beror lite på hur man räknar. Gruppens debutskiva ”Wintersleep” (2013) släpptes endast digitalt. Ett antal promo-CD:s trycktes upp och skickades runt av bandet, men plattan fick aldrig någon officiell release i fysiskt format. ”Wintersleep” följer dock med som bonus-CD till ”Big City Life”.

BIG CITY spelar som sagt melodiös hårdrock/metal. Även om de är långt ifrån originella har jag ändå till en början svårt att likna dem vid något annat enskilt band. De låter snarare som en enda blandning av hur nordeuropeiska grupper brukar låta när de spelar den här typen av musik. Som recensent vill man ju ändå försöka att jämföra med andra band och efter ett antal genomlyssningar av ”Big City Life” har jag bestämt mig för att BIG CITY låter som en mix av följande grupper: norska PAGAN’S MIND (soundet), svenska THE POODLES (de lite smörigare låtarna) och tysk-svenska JADED HEART (de mer metalliska låtarna).

”Big City Life” är en tämligen varierad skiva med allt från metal till smäktande ballader, men oftast befinner sig BIG CITY någonstans mittemellan. Även om variationen är stor behärskar bandet hela spektrat och lägstanivån är hög. Skivan är relativt jämnstark, men några låtar sticker ut i positiv mening. Favoriten är nog ”Deamon in the Dark” som har en läcker melodislinga och har plattans förmodligen starkaste refräng. ”From This Day” är på gränsen till mesig, men är riktigt snygg och har även den en stark refräng. Ösiga upptempospåret ”Running for Your Life” är också mycket bra.

På det stora hela är ”Big City Life” ett klart bra album. Musiken är väldigt lättsmält och väl framförd och produktionen är mer eller mindre fläckfri. Det som gör att jag ändå håller tillbaka betyget lite är att jag efterlyser ytterligare spets i låtskrivandet. Bl.a. skulle jag vilja ha fler refränger som verkligen sitter kvar i huvudet efteråt. Men, om man inte har alltför höga förväntningar, tror jag de flesta som gillar melodiös hårdrock/metal ska kunna uppskatta BIG CITY. Även om det lilla extra saknas, så höjer sig trots allt ”Big City Life ” över mängden.