The Crown - Cobra Speed Venom (9)

Band: The Crown
Titel: Cobra Speed Venom
År: 2018
Bolag: Metal Blade

"Cobra Speed Venom". Smaka på den! Bara titeln i sig ger plattan en gigantisk stjärna i kanten i min värld. Det finns en del band som rent estetiskt tilltalar mig å det kraftfullaste. Med omslag, skiv/låttitlar, lyrik och så vidare. Just THE CROWN har alltid hört till dessa! "Deathrace King", "Total Satan", "The Speed Of Darkness", "Rebel Angel" osv osv. Tuffa titlar som i sig utlovar stordåd. THE CROWN har dessutom de musikaliska musklerna som krävs för att backa upp estetiken!

Om jag nu ska vara helt ärlig så har jag faktiskt varit måttlig road av bandets mer sentida alster. Det har varit lite för mycket dödsmetall och för lite av de andra ingredienserna för min smak. Som allra bäst tyckte jag personligen att bandet var kring millennieskiftet när de släppte kanonerna "Hell Is Here" (1999) och "Deathrace King (2000). 18 år senare tycks även bandet själva känna behov av en soundmässig tillbakablick. Bandets egensinniga mixtur av speedad dödsmetall, thrashkross, punkös och hederlig rock n' roll sitter återigen som en smäck och mitt leende går från öra till öra. Skivan kunde lika gärna ha släpps 2001 och framstått som en helt naturlig uppföljare. Med det sagt vill jag tillägga att den inte på något sätt låter daterad. Det låter helt enkelt som det ska!

Som allra bäst är bandet när det går snabbt som satan. Stenhårda "Iron Crown" (tuff!), melodistarka avslutaren "The Sign Of The Scythe" (tuffare!) och det briljanta hastighetsmonstret till titelspår (tuffast!) är de omedelbara favoriterna. Dessa kommer att gå varma när pilsnern är kall! Men även när tempot är något måttligare, som i blytunga "We Avenge!", sitter musiken som en spark på pungen. "Necrohammer", "World War Machine"...ja, jag kan fortsätta rabbla låttitlar tills inga är onämnda.

Att THE CROWN lyckas dra till med en sån käftsmäll ett kvarts sekel in i karriären är grymt imponerande och jag funderar till och med om det inte detta är deras crowning achievement. Det är total satan från första till sista riff! En plats på årets topp 3 är härmed bokad.