Europe - Walk The Earth (7)

Band: Europe
Titel: Walk The Earth
År: 2017
Bolag: Hell & Back

Jag kan öppet och ärligt erkänna att jag aldrig varit något stort fan av EUROPE. Vare sig som barn på det glada 80-talet eller efter comebacken på 00-talet. "Wings Of Tomorrow" får förvisso snurra av sig på svarven mellan varven och ett par låtar här och där på senare alster har gillats, men det har aldrig varit mer än så. Det är alltså med viss tvekan jag tar mig an bandets elfte fullängdare, "Walk The Earth".

Döm därmed om min förvåning när det visar sig att plattan sätter sig per omgående och får snurra både två och tre gånger på raken! Jag ska inte gå så långt att jag slänger på den epitet som "mästerverk" eller dylikt, men det är helt klart en genomstark skiva och faktiskt, i mina öron, deras bästa jämte tidigare nämnda "Wings Of Tomorrow". Den omedelbara favoritlåten är gravt Thin Lizzyfierade "Kingdom United", som med sina svängiga verser och mäktiga körer borrar sig rakt in i hjärnbarken! Deep Purple-färgade "GTO" och tunga "The Siege" är två andra nummer som tronar en bit ovan de övriga. Skivan är dock, som sagt, stark rakt igenom och det finns egentligen ingen låt som helt faller ur ramen.

Att EUROPE har en snortight rytmsektion, en bländande gitarrist och en grym keyboardist är det inget snack om. Det som vinner över mig i slutänden är istället den kanske starkaste sånginsats jag hört från Joey Tempest. Jag har väl aldrig tyckt att han är en dålig sångare men på "Walk The Earth" levererar han verkligen! Huruvida skivan är bättre eller sämre än sina föregångare ur ett gammalt fans perspektiv vet jag faktiskt inte. Jag vet bara att jag tycker att den rockar som satan och det trodde jag aldrig att jag skulle säga om en EUROPE platta!