Deep Purple - InFinite (7)

Band: Deep Purple
Titel: InFinite
År: 2017
Bolag: earMusic

När jag som 7-åring satt hemma i pojkrummet och byggde Lego med band som Helloween, Accept och Iron Maiden ljudande ur högtalarna visste jag egentligen blott två saker om DEEP PURPLE. 1) Perfect Strangers var en av mina absoluta favoritlåtar och 2) Bandet bestod av gamla, gamla gubbar som hade lirat sen urminnes tider. Framför allt såg jag alltså på bandet som grånande rockrävar och funderade väl mest på om de inte borde lägga musicerandet på hyllan snart. Det här var alltså 30 år sedan och den gode Ian Gillan var 42 år gammal. Idag är det jag själv som närmar mig de fyrtio och vad gör jag? Jo, jag lyssnar på DEEP PURPLEs nysläppta platta; diggar det skarpt och tycker att de verkar ha ett par skivor till i sig. Nästa år är det 50 (!!!!) år sedan bandet bildades i Hertford, England. Helt galet på alla sätt och vis och det är inte utan att man undrar var tiden tog vägen. Men nog om det! Nu lägger vi åldersnojan åt sidan och ägnar oss åt det som är viktigt på riktigt - musik!

"Infinite" är bandets tjugonde studioalbum och blott deras fjärde under 2000-talet. Något som alltid varit utmärkande för DEEP PURPLE, i mina öron, är deras förmåga att anpassa musiken till var de befinner sig just nu. De har aldrig hakat på trender och låtsas vara unga och hippa för att nå ut till en yngre publik. Inte sen de själva faktiskt var unga. Just därför har de också, alltså tack vare sin kollektiva integritet, alltid lyckats nå ut till nya generationer rockfans. DEEP PURPLE 2017 är inte samma band som 1970 revolutionerade hårdrocken med höghastighetsnumret "Speed King". De tar istället väl till vara på sina erfarenheter och lyckas på så sätt vara tillräckligt progressiva för att fortfarande kännas högst relevanta; vilket är nog så imponerande. Än mer imponerande är att bandet fortfarande lyckas få ur sig låtar som "Time For Bedlam", "All I Got Is You" eller "Birds Of Prey". Låtar som känns lika självklara i bandets repertoar som "Smoke On The Water" eller "Child In Time". Att säga att de är minst lika bra som sina superklassiker till syskon vore kanske att ta i, men jag ser heller ingen anledning till att nedvärdera dem. Det är helt enkelt förbannat bra låtar och det är mer än gott nog! I dagsläget drar jag betydligt hellre igång "Hip Boots" än sönderlyssnade "Pictures Of Home"

"Infinte" når måhända inte riktigt samma höjder som föregångaren "Now What!?" från 2013. Den visar dock med önskvärd tydlighet att DEEP PURPLE fortfarande är att räkna med och jag hoppas verkligen att det inte är sista gången vi får höra ny musik från dessa legendarer!