Eclipse - Monumentum (8)

Band: Eclipse
Titel: Monumentum
År: 2017
Bolag: Frontiers

Sverige hade under 80-talet en grymt stark melodisk hårdrocksscen. Mängden band var väl inte direkt översvallande, men kvaliteten var å andra sidan otroligt hög. Band som EUROPE, TREAT, TALISMAN, MADISON och 220 VOLT levererade allihopa kanonplattor som håller måttet än idag. Även om det inte kommit några band sedan dess som lyckats sälja i "The Final Countdown"-mängder så har Sverige ändå hela tiden fortsatt att leverera högkvalitativ melodisk hårdrock. Så även i dagsläget.

Hur försäljningssiffrorna ser ut för Stockholmarna i ECLIPSE vet jag faktiskt inte, men i mina öron är det inget snack om att det är just de som resolut övertagit tronen i dagsläget. "Monumentum" är bandets sjätte album sedan bildandet strax före millennieskiftet och ännu en kraftfull installation i diskografin. Själv fastnade jag inte fullt ut för bandets tonkonst förrän i och med 2015-års "Armageddonize"; en platta jag idag håller minst lika högt som "Wings Of Tomorrow" eller TALISMANs briljanta "Genesis". En tuff pjäs att följa upp alltså! Jag tycker dock att bandet lyckas väl med detta företag. "Monumentum" har kanske inte lika skyhöga toppar som sin föregångare, men som album levererar den till fullo. Bandets välavvägda blandning av AOR och småtuff hårdrock ala SKID ROW/RATT är underskön på alla sätt och vis och en låt som exempelvis "The Downfall Of Eden" skulle tveklöst ha toppat listorna för 30 år sen. Sångaren Erik Mårtensson, som också är inblandad i suveräna W.E.T., har dessutom en galet stark röst som passar precis lika bra till mjukt som hårt och som blir grädden på moset här.

Det är alltså inte så mycket att orda om. Gillar du melodistark hårdrock så MÅSTE du kolla upp ECLIPSE och "Monumentum" är i så fall en nog så god platta att börja med. Det ska också tilläggas att det är en "växare" som krävde sina lyssningar innan betygsåttan satt som en smäck! Köp! Helst nyss.