Season of Arrows - Give it to the Mountain (7)

Band: Season of Arrows
Titel: Give it to the Mountain
År: 2017
Bolag: Argonauta Records

Recensent: Jakob Olsson

SEASON OF ARROWS följer, på ”Give it to the Mountain”, upp sin självbetitlade debut från 2014 med ytterligare en dos retrodoftande doom. Dock kan vi höra ett markant skifte i fokus: där debuten hade tydliga rock- och blues-influenser är uppföljaren en betydligt tyngre historia med flera inslag av progressiv rock och psykedelia. Ljudbilden närmar sig den som vi finner hos band som det legendariska ACID KING eller nyare akter som MAMMOTH WEED WIZARD BASTARD – inte minst genom Stormie Wakefields släpande och nästan drömlika sång. Samtidigt ger sig SEASON OF ARROWS sällan ut på sagda bands längre rymdodysséer, utan är betydligt mer jordade i sina massiva riff.

Det är också när det riffas som mest, och när sången och de psykedeliska inslagen skänker riffen ytterligare texturer, som ”Give it to the Mountain” utmärker sig särskilt. Spår som ”Deep Graves”, ”Evening Lord” och ”New Sorcery” lunkar ondskefullt framåt i ebb och flod: tillbakalutat malande bygger upp mot eskalerande aggression, och tillbaka igen, i en nästan hypnotisk rytm. Albumet erbjuder också lugnare sekvenser, allra mest på spåret ”Bellow”, vilka står i skarp kontrast till de tyngre och introducerar nya ljudlandskap.

SEASON OF ARROWS imponerar på många sätt. Samtidigt är ”Give it to the Mountain” ett album som tenderar att trampa runt i samma spår, utan egentlig riktning. Albumets mer progressiva utflykter känns också lite väl återhållsamma – vilket märks särskilt när de står ensamma, utan samspelet med de tyngre riffen. Men bandet har, med det här albumet, öppnat upp många intressanta vägar för sitt framtida skapande.