Battle Beast - Bringer Of Pain (4)

Band: Battle Beast
Titel: Bringer Of Pain
År: 2017
Betyg: 4/10

När hårdrocken var som mest stelbent, urlakad och radioanpassad i slutet av åttiotalet hade BATTLE BEAST haft en solklart chans till total world domination. Finnarna raddar nämligen upp potentiella hits enligt löpande band-principen på nya "Bringer Of Pain". Problemet är att det är så urbota tråkigt och dessutom så kan gitarrljudet vara något av det sämsta jag någonsin hört. Producenten måste ha varit full när han rattade fram detta åbäke till ljud. Med en klinisk västkustproduktion ala TOTO hade det fungerat betydligt bättre. Det här är nämligen poppig AOR och ingenting annat. De "tunga" gitarrerna och de mullrande baskaggarna känns helt malplacerade och tillför exakt ingenting. Snarare motsatsen faktiskt. Mer fokus på synthblippandet hade helt klart varit att föredra! Sångerskan Noora Louhimo är däremot helt fantastisk och hennes röst räddar upp det hela något. Sicken jäkla pipa hon har! När det blir mer symfoniskt mellan varven så blir det också lite NIGHTWISH-light och då funkar det ändå hyfsat.

När jag såg bandet öppna för ACCEPT 2014 så vill jag minnas dem som betydligt tuffare och hårdare. Mer klassisk heavy metal helt enkelt. Nu blir det för stor splittring mellan hårt och mjukt i mina öron. Skriva låtar med klar hitpotential kan de i alla fall som sagt. Om de istället hade donerat låtarna till Frontiers hade Serafino Perugino säkerligen kunnat lägga dem i händerna på en producent som kokat ihop en fantastiskt AOR-platta på ingrediensera. Refrängerna är ärligt talat ganska svåra att skoja bort och jag skulle så gärna vilja digga detta mer än jag gör.

Det finns förstås fans även till detta och jag gissar att de främst hittas i Tyskland eller på finalen i Melodifestivalen i Stockholm till våren. Själv sorterar jag skivan i lådan märkt "Till Röda Korset" och går vidare med mitt liv.