Testament - Brotherhood Of The Snake (9)

Band: Testament
Titel: Brotherhood Of The Snake
År: 2016

"Brotherhood Of The Snake" har på förhand, av bandmedlemmarna själva, utmålats som en återgång till det benhårda sound bandet begagnade sig av från mitten av 90-talet och som kulminerade i mästerverket "The Gathering" 1999. Jag läste också någonstans en intervju med gitarristen Alex Skolnick där han menade att fans av TESTAMENTs mer melodiska sida får vänta till nästa platta för att få sitt lystmäte tillgodosett.

Det tar inte heller många sekunder in i det öppnande titelspåret innan man förstår att det inte bara är löst snack. Att som singel släppa en av sina hårdaste låtar på den här sidan tjugohundratalet är rätt vågat, men också ett sätt att visa att man menar allvar. Sen vill jag direkt tillägga att det inte bara är blastbeats och fullt ställ genom hela skivan. Det finns gott om melodier och mer melodiösa partier utspridda i alla låtar på skivan. Som sig bör när det gäller TESTAMENT. Det är just den här balansen mellan stenhård thrash och medryckande melodier i MAIDEN-skolan som alltid dragit mig till bandet. Jag tror faktiskt att det är så här METALLICA egentligen också skulle vilja låta 2016. Skillnaden torde dock vara att gubbarna i TESTAMENT fortfarande ÄR metal medan Hetfield och co kämpar stenhårt för att försöka vara metal.

Föredrar man TESTAMENT som de lät på "Souls Of Black" eller "The Ritual" så kan "Brotherhood Of The Snake" vara något svår att svälja. Gillar man däremot det bandet gjorde under sent 90-tal och även förstås de två senaste plattorna sedan Skolnicks återkomst, ja då är det bara att hugga in och njuta. "Brotherhood Of The Snake" är nämligen inget mindre än ett thrashmonster helt i klass med vilket hyllat mästerverk som helst från 80-talet. Jag tvekar inte för en sekund att nämna den i samma andetag som "Reign In Blood", "Amogn The Living" eller "Master Of Puppets". Jag gav föregångaren "Dark Roots Of The Earth" 9/10 och kallade den "mästerlig och magisk". Exakt samma sak kan sägas även denna gång och jag undrar om det inte till och med är snäppet starkare. En nia med gigantisk stjärna i kanten utdelas härmed till årets i särklass starkaste thrashsterverk!