Revocation - Great Is Our Sin (8)

Band: Revocation
Titel: Great Is Our Sin
Bolag: Metal Blade

Recensent: Jakob Olsson

De produktiva amerikanerna i REVOCATION visar inga tecken på att sakta ner. Istället fortsätter de med att i snabb takt släppa album med lika snabb, teknisk death metal med thrash-vibbar. Deras senaste giv, ”Great Is Our Sin”, är som alltid med REVOCATION välspelat och engagerat. Tekniskt utan att tappa bort melodi och känsla. Musik som man kan njuta av på många plan. Temat på ”Great Is Our Sin” är, som redan titeln (hämtad från en text av Charles Darwin) avslöjar, de många synder som mänskligheten har gjort sig skyldig till. I låtarna finner vi kritik av politik, religion och vårt allmänna agerande gentemot varandra och vår omvärld. Detta ramas in av en ljudbild som stundom förmedlar ilska, stundom förtvivlan. Samtidigt ligger det något vackert och nästan eteriskt över det hela – mycket tack vare gitarristen, och sångaren, David Davidsons skickliga gitarrspel. De progressiva och jazziga element som alltid funnits med som nyanser i hans spelande får här större utrymme än på tidigare album, och blommar fullt ut i albumets solon. Övriga bandmedlemmar gör också de goda insatser, och resultatet blir musik som är riktigt rolig att lyssna på. Hur ”Great Is Our Sin” nivåmässigt förhåller sig till bandets övriga diskografi är svårt att säga. De musikaliska idéerna känns igen från den självbetitlade skivan från 2013, fast här i mer välpolerad form, och det är på det hela taget en jämnare historia än 2014 års  ”Deathless”. Gillar man dessa skivor kommer man, med stor sannolikhet, också att gilla ”Great Is Our Sin”. Den når
kanske inte inte riktigt upp till den höjdpunkt i bandets produktion som jag anser att EP:n ”Teratogenesis” från 2012 representerar, men REVOCATION fortsätter alltjämt att vara ett säkert kort.