Fistula - Longing For Infection (8)

Band: Fistula
Titel: Longing For Infection
År: 2016
Bolag: Patac Records

Recensent: Jakob Olsson

På senaste fullängdaren, ”Longing For Infection”, fortsätter FISTULA spela sin välbeprövade, hatfyllda sludge. Ljudbilden och låtskrivandet befinner sig som tidigare på den mer hardcore-ljudande änden av genren, och låter stundvis som extra gyttjeindränkt death metal. De vokala insatserna känns också de igen från tidigare släpp med sina brötiga, men ovanligt lättbegripliga, vrål och utrop likaså låttexterna om våld, droger och allmän djävulskap. ”Longing For Infection” kommer således inte med några egentliga innovationer och överraskningar, men det samlade låtmaterialet är något av det starkaste som bandet har producerat hittills.
Att FISTULA behärskar sitt hantverk visas inte minst genom skivans genomgående höga kvalitet. Både ljud och mixning, utöver ett i mitt tycke något tunt trumljud, låter som det ska: aggressivt, hårt och stökigt. Inget spår känns överflödigt och bandet utnyttjar sin förmåga till att inte bara skriva passager av både högt och lågt tempo, utan också binda samman dessa på effektfulla sätt, till fullo. Det finns en härlig oberäknelighet i låtskrivandet som håller intresset uppe från öppningsspåret ”Too Many Devils And Drugs” till avslutande ”Detox”. Just ”Detox” är något av en höjdpunkt på albumet som kastar lyssnaren från blytung, nästan mässande, doom till skivans kanske vildaste urladdning och sedan tillbaka igen. Också texten, där berättarrösten skriker om att ”see how deep this hole goes”, är ett bra exempel på FISTULAs fingertoppskänsla när det gäller att skildra drogfylld ilska och uppgivenhet.
”Longing For Infection” är ett av årets hittills bästa släpp för den som vill ha kvalitetssludge med en stor dos hat och hardcore. FISTULA fortsätter att vara ett säkert kort och verkar långt ifrån detoxade: det är ett band med mycket gifter kvar i kroppen att ge uttryck för.